In de Verenigde Staten zijn de gegevens van zo’n 40 miljoen credit- en debetkaarten gestolen. Begin januari werd bekend dat het zelfs om de gegevens van 70 miljoen klanten ging. De gestolen gegevens betroffen kaarten van klanten van het grote Amerikaanse winkelbedrijf Target. Betalingen met een creditkaart worden geannuleerd als ze verdacht zijn. Kennelijk zijn die gegevens door de dieven gekopieerd. Hoe, wil het bedrijf niet zeggen. Of ze er veel aan hebben valt te betwijfelen, al stellen deskundigen in Amerika dat je daarmee op het web zou kunnen winkelen.Ook zouden de dieven ermee direct geld van bankrekeningen kunnen innen. Volgens de jongste berichten zou het lek zijn gedicht. Target is waarschijnlijk zelf het grootste slachtoffer. Volgens ingewijden zou het bedrijf zo’n $ 100 miljoen (€ 70 miljoen) kwijt zijn aan het akkevietje. Lees verder
Washington Post: “Obama zal NSA niet inperken”
Een paar weken eerder dan verwacht heeft de commissie die zijn licht moest laten schijnen over het NSA-schandaal haar rapport uitgebracht en aanbevelingen gedaan hoe de massale spionageactiviteiten van de NSA aan banden kunnen worden gelegd. De commentator van de Washington Post is er van overtuigd dat Obama zich weinig zal aantrekken van de aanbevelingen van de vijfhoofdige commissie. Lees verder
Poetin verbaast zich over Snowden
Volgens Russisch president Vladimir Poetin heeft de Russische geheime dienst nooit met klokkenluider Edward Snowden samengewerkt. Ook zou hem nooit gevraagd ze wat hij (=Snowden) weet van de activiteiten van de NSA in Rusland. De president zei dat in zijn jaarlijkse ‘volksconferentie’ waar iedere Russische burger hem vragen kan stellen, die op tv wordt uitgezonden. Hij zij, half grappend, dat hij jaloers is op de mogelijkheden van de NSA.
“Ik wil niet verhelen dat hij me interesseert. Ik denk dat dankzij Snowden er een boel veranderd is in de hoofden van miljoenen mensen, inclusief in die van belangrijke politieke leiders.” Poetin vroeg zich af wat Snowden er toe heeft gebracht. “Wat heeft hij? Hij heeft niets. Hoe gaat ie leven? Waar gaat ie leven?” Poetin benadrukte nog maar eens dat het werk van veiligheidsdiensten noodzakelijk is. Wat kan hij anders als oud-KGB-agent?
Bron: the Guardian
“We moeten zelf voor privacy op het web zorgen”
Bij al dat getier over de slechtheid van de overheidsdiensten die geacht worden onze veiligheid te waarborgen – en die zijn ook echt slecht – mag niet uit het oog verloren worden dat we, dat zijn de webgebruikers, zelf de zwakste schakel zijn. Als we al weten hoe onvoorzichtig we op het wereldwijde web opereren, dan hebben we nog vaak het, valse, idee dat we niks te verbergen hebben. De overheid heeft noch de ambitie noch de macht onze privacy te beschermen, dus dan zullen we dat zelf moeten doen, stelt ict-jurist Kees de Vey Mestdagh van de Rijksuniversiteit Groningen.
Lees verder
Facebook gaat losjes om met jouw schrijfsels
Wat gebeurt er met een tekst die je als commentaar schrijft op een foto van een vriend op Facebook, maar die je, bij nader beschouwing, toch maar niet publiceert. Wat jou betreft niks, maar Facebook houdt zich het recht voor de ongepubliceerde teksten ook te gebruiken voor zijn analyses, zo meldt het Franse dagblad Le Monde op gezag van het Amerikaanse webdagblad Slate. Lees verder
Rechter wijst NSA terecht bij verzamelen metadata
Het vergaren van gegevens over miljoenen telefoongesprekken van Amerikanen door de geheime dienst NSA in strijd is met de vierde amendement in de grondwet, zo heeft een een federale rechter geconcludeerd. Hij geeft de regering de gelegenheid in hoger beroep te gaan voordat hij het staken van de omstreden praktijk beveelt. Lees verder
Mensen op web in de minderheid
Mensen zijn in de minderheid op internet. Minder dan 40% van het verkeer op het wereldwijde web is menselijk. Vorig jaar was dat iets minder dan de helft. De webbbots als Bingbot of Googlebot en andere geautomatiseerde systemen nemen het meeste verkeer voor hun rekening, zo valt te lezen in een recent report van het Amerikaanse webbeveiligingsbedrijf Incapsula. Volgens de auteur Igal Zeifman van Incapsula is het merendeel van het gegroeide botbezoek niet afkomstig van e-krakers en andere onverlaten maar van, wat hij noemt, goede webbots. De webbots van Google en Bing (Microsofts zoekmachine) schaart hij daaronder. Die zijn constant op zoek naar nieuwe webstekken. Lees verder Belgacom gaat netwerk beter beveiligen
NSA volgt je via Google
De NSA maakt gebruik van koekies die Google gebruikt om adverteerders de gelegenheid te geven gebruikers op het wereldwijde web te volgen. De spion bespioneerd, lijkt het bijna. Uit een presentatie van de veiligheidsdienst, inmiddels ook in het bezit van klokkenluider Edward Snowden, blijkt dat de veiligheidsdienst gewoon via het zogeheten PREF-koekie meegluurde(t?) met die adverteerders. Volgens die presentatie zou de dienst die volgtechniek ook gebruikt hebben om ‘in te breken’in computers van verdachte personen. Lees verder
NSA jaagt ook in speldomein op terroristen
De Amerikaanse en Britse veiligheids-diensten beperken zich niet tot de wereld van de telefoon en de sociale media. Ook de wereld van de digitale spellen als World of Warcraft en Second Life blijkt interessant te zijn voor deze overheidsgluurders, blijkt uit onlangs vrijgekomen documenten van klokkenluider Edward Snowden. De spionnen hopen er tussen de elfen en dwergen ook enkele terroristen aan te treffen. Lees verder



