
De fout cve-2020-17103 werd al in 2020 ‘gerepareerd’, maar werkt nog steeds (afb: Microsoft)
Het lijkt er op dat een webpiraat die zich tooit met de schuilnaam Nightmare-Eclipse, uit ongenoegen met Microsoft of in opdracht sinds begin april zowat elke week een kwetsbaarheid publiceert in het Windows-bouwwerk. Hij begon op 3 april met een lek in Microsoft Defender, dat aangeduid wordt met BlueHammer. Daarna volgden RedSun, en Undefend (in Defender), YellowKey (in BitLocker), GreenPlasma (in de CTFMON-dienst) en MiniPlasma (in de OneDrivesynchronisator). Slechts voor een van de kwetsbaarheden heeft Microsoft een ‘pleister’ uitgebracht. Volgens beveiligingsonderneming Barracuda zou de Microsoft-vijand banden hebben met Rusland. Lees verder
WhatsApp voor Windows heeft tot versie 2.2450.6 een lek waar onbevoegde derden misbruik van kunnen maken, 

Microsoft zou het lek negen jaar geleden hebben gedicht, maar het lijkt er op dat e-krakers toch gebruik/misbruik hebben gemaakt van die kwetsbaarheid. Je zou dan toch verwachten dat daarmee het probleem voorbij is (of ben ik te naïef), maar Microsoft heeft de reparatie in 2014 optioneel gemaakt. 


Onderzoekers van het digitale-veiligheidsbedrijf Eclypsium 