Openbare wi-fi-netwerken zijn berucht om hun onveiligheid, meldt het Bits-blog van de New York Times. Het lijkt wel of er wekelijks gaten in het systeem worden ontdekt bij slimtels, meestal via de apps. Overigens is het hier, ter nuancering, misschien wel aardig iedereen er aan te herinneren, dat de oude telefoons heel erg simpel waren/zijn af te luisteren. Maar allez, het nieuwe spul dus. Bits meldt weer eens een gat in iOS-apps, waardoor onverlaten je telefoon kunnen overnemen als je via een openbare wifi contact hebt met het netwerk. De onverlaten kunnen het webadres van de server veranderen waar de telefoon zijn informatie vandaan haalt. Op die manier kunnen de boefjes vanaf een eigen server allerlei ongerief op je telefoon zetten of dingen veranderen Lees verder
“Nieuwe app LinkedIn natte droom voor e-krakers”
Gruwel over de gevaren van het oude web
Het Amerikaanse webblad Wired heeft 15 MS-DOS-virussen verzameld. Gruwelijk. Op YouTube kun je er nog veel meer zien: zo’n 450. Die zijn verzameld door Daniel White. Die begon daarmee in 2008. Kijk en huiver over de gruwelen van het oude web..
VS mogen geen bankgegevens meer zien van het EP
Met 280 tegen 254 bij 20 onthoudingen heeft het Europese Parlement woensdag een motie aangenomen om het verdrag met de VS over het uitwisselen van financiële gegevens tussen de VS en de EU op te schorten. De motie is een reactie op de berichtgeving over de wereldwijde afluisterpraktijken van de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA. Lees verder
Angela’s mobiel afgeluisterd door NSA

Angela Merkel toont in maart op de CeBit een uiterst veilige Blackberry Z10, die de Duitse regering gebruikt (foto: Der Spiegel)
Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig. De nieuws-gierigheid van de Ameri-kaanse veiligheids-dienst NSA kent alleen niet geen grenzen, maar handelt ook zonder aanziens des persoons. Zo kan het dus gebeuren dat de Duitse bondskanselier Angela Merkel is (wordt?) door de NSA. Merkel is boos als het bericht in Der Spiegel, waarin het nieuws gemeld werd, waar zou zijn. Obama zou volgens het Amerikaanse tijdschrift Time in een onderling telefoongesprek gezegd hebben dat de VS Merkel niet hebben afgeluisterd.
Lees verder
Grote Broer rukt op
Vanmorgen zag ik dat er in een Amsterdamse straat een grote paal was opgericht, met in de top een camera. Dit stukje Amsterdam behoort bij het steeds groeiende deel van de wereld dat dag en nacht met apparaten in de gaten gehouden wordt. Engeland is ons in dit opzicht ver voor. Er is nog maar weinig stedelijk Engeland onbecameraad. Het Britse populair-wetenschappelijke blad New Scientist maakt in een recent artikel melding van agenten die zijn uitgerust met een soort borstcamera of een soort Google-Bril, die alles wat ze doen en wat er gezegd wordt vastlegt. Afgelopen met de discussie over wat er nu precies gebeurd is en wat de beklaagde de agent in kwestie heeft toegevoegd. Grote Broer uit ‘1984’ van George Orwell van rukt steeds verder op…. Lees verder
Google Ideas helpt dissidenten aan vrij internet
Google is ooit eind vorige eeuw begonnen als idealistische organisatie, maar ondanks dat het inmiddels een groot kapitalistisch miljardenbedrijf is geworden, heeft Google hier en daar nog wel wat idealistische trekjes. Google Ideas, drie jaar geleden opgericht, zou daar een voorbeeld van kunnen zijn, een deel ervan, tenminste. De denk-/doetank van de webreus heeft onlangs een aantal toepassingen de wereld in gestuurd, die bedoeld zijn om mensen die leven in onvrije samenlevingen toch altijd een veilige toegang tot internet te geven of die beschermen tegen massawebaanvallen. Die onvrije landen, zoals China, Iran en Noord-Korea, hebben er een handje van dikke filters op het wereldwijde web te zetten, om maar te voorkomen dat hun burgers de werkelijkheid naar buiten kunnen brengen. Lees verder
EP keurt privacy-voorstel goed
De commissie publieke vrijheid van het Europees Parlement (EP) heeft de voorstellen van de Europese Commissie met overgrote meerderheid (49 tegen 1) goedgekeurd om de privésfeer van Europese burgers op de digitale media beter te beschermen. Het voorstel moet nog goedgekeurd worden door het voltallige EP.
In het voorstel voor Europese wetgeving moeten personen vooraf toestemming geven voor het gebruiken van hun persoonsgegevens. Nederland, Groot-Brittannië en Ierland hebben hun bedenkingen, omdat de bepalingen in het voorstel nadelig zouden zijn voor kleinere ondernemingen. Deze week praat de politieke verantwoordelijken in Europa in Brussel over dit thema. De Franse president François Hollande is, mede gezien de recente onthullingen over het NSA-schandaal, sterk voorstander van een stringente EU-regeling. Als het voorstel wet wordt, dan moeten de diverse EU-landen dit in hun eigen wetgeving invoeren, dan zal het voor Amerikaanse ondernemingen die in de EU opereren strafbaar zijn om persoonsgegevens zonder toestemming te ‘exporteren’. De boetes voor de overtredende bedrijven zijn niet mis: de Europese Commissie denkt aan 2% van hun totale jaaromzet, het EP zelfs aan 5%.
Bron: Le Monde
Amerikaanse pers maakt zich vrolijk over Franse ophef
De onthullingen in het Franse dagblad le Monde over de afluisterpraktijken van de Amerikaanse geheime dienst NSA in Frankrijk en de ophef die dat in politiek Frankrijk veroorzaakte, hebben bij verschillende Amerikaanse media geleid tot ironische en verbaasde commentaren. Het Amerikaanse weblog over buitenlandse zaken The Cable noemt Frankrijk een van de grootste spionagebroeinesten van de wereld. Ondertussen doet Washington moeite zijn ‘oude bondgenoot’ (John Kerry) gerust te stellen. R. James Clapper, baas van alle geheime diensten in VS, stelt de de onthullingen in Le Monde onexact en bedriegelijk zijn. De 70 miljoen klopt volgens Clapper niet.

