Brazilië en de Europese Unie hebben onlangs een overeenkomst getekend om een onderzeese kabel aan te leggen tussen Europa en Brazilië. De kabel, die bij Lissabon onderzees gaat en bij Forteleza in Brazilië weer aan land komt, moet er volgend jaar liggen. De kabel is bedoeld als alternatief voor Amerikaanse kabels, waarvan sedert de onthullingen van Snowden bekend is dat die door de NSA afgetapt wordt of kan worden. Nu gebruikt Brazilië nog Amerikaanse kabels voor bijna alle communicatie met Europa. Lees verder
Categorie archieven: Spionage
GCHQ wilde lastercampagne starten op het web
Met behulp van vervalste blogs, negatieve webcommentaren en andere snode middelen wilde de Britse geheime dienst GCHQ ‘dwarsligggers’ op het web te schande maken, zo blijkt op nieuw vrij gegeven NSA-documenten. Het is onduidelijk of de Britse spionnen ook daadwerkelijk met lasteren zin begonnen. Lees verder
Apple geeft kwetsbaarheid iApparaten toe
De Amerikaanse computerfabrikant Apple heeft toegegeven dat de recentste iApparaten, zoals de iPhone of iPad, kwetsbaar zijn voor e-krakers. Dat geldt voor gebruikers van iPhone 4 en later, voor de iPod touch en voor de iPad 2, 3 en Air. Lees verder
Bezoekers Wikileaks-stek bespioneerd
Obama door senator aangeklaagd om NSA-schandaal

De Amerikaanse senator Rand Paul heeft in verband met het NSA-schandaal een klacht tegen Obama ingediend.
De republikeinse senator en toekomstige presidents-kandidaat Rand Paul heeft uit naam van een collectief een klacht tegen de Amerikaanse president Barrack Obama ingediend. De klacht heeft betrekking op de massale afluisteroperaties van de veiligheidsdienst de NSA. “Er is een nog steeds groeiende golf van protest tegen die operaties die zijn uitgevoerd zonder verdenking, zonder toestemming van de rechter en zonder individualisering”, zei de senator woensdag voor een federale rechtbank in Washington. Lees verder
Massaal afluisteren NSA bedreigt volgens CPJ persvrijheid
Volgens het comité ter bescherming van journalisten (Engelse afko CPJ) bedreigen de ‘sleepnet-acties’ van de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA de persvrijheid. De in New York gevestigde organisatie noemt in zijn jaarverslag van bedreigingen het massaal onderscheppen van internet- en telefoonverkeer door die dienst als een van de kwalijke ontwikkelingen die de persvrijheid ondermijnen. Het wordt daardoor voor journalisten steeds moeilijker hun bronnen bescherming te bieden, met alle negatieve gevolgen van dien. Lees verder
Russen ontdekken groot ‘spionnennest’
Onderzoekers van het Russische beveiligingsbedrijf Kaspersky-lab hebben ontdekt dat jarenlang een waarschijnlijk Spaanstalige groep zich heeft beziggehouden met het afluisteren en onderscheppen van berichten en informatie van overheden, ambassades en energiebedrijven. Er zouden 31 landen het slachtoffer zijn geworden van deze grootscheepse webspionage. Lees verder
Webstek met onthullingen van Snowden en (veel) meer
De nieuwe webstek ‘The Intercept’ zal voortaan alle nieuwe onthullingen door klokkenluider Edward Snowden bundelen. De stek werd opgericht door de journalisten die de eerste onthullingen deden op basis van de documenten die Snowden van de NSA-servers had gelicht. Het geld komt onder meer van Pierre Omidyar, de steenrijke medeoprichter van eBay, de Amerikaanse marktplaats. Lees verder
“Wie spiedt zal bespied worden”.
Als variatie op de sproeier besproeid heeft de Duitse politicus Michael Hartmann (SPD) de VS gewaarschuwd dat dat land ook wel eens het doelwit van afluisterpraktijken zou kunnen worden. “Wie afluistert moet er rekening mee houden dat hij te eniger tijd ook het doelwit kan zijn”, zei hij tegen de Rheinischen Post. Hartmann, die ook lid is van de Duitse ‘commissie stiekem’, vindt dat bij communicatieprojecten Amerikaanse bedrijven moeten worden uitgesloten. In Duitsland wordt de toon tegen de VS steeds harder.
Bron: Der Spiegel
CCC beschuldigt Merkel van hulp aan NSA en GCHQ
De Chaos Computer Club, een zeer actieve groep e-krakers met Duitsland als basis, beschuldigt de Duitse bondskan-selier Angela Merkel en andere regeringsleden van hulp aan de veiligheids-diensten NSA (VS) en GCHQ (VK) bij het bespioneren van Duitse burgers. De krakersclub heeft een formele klacht ingediend, aangezien Merkel e.a. daarmee de wet zou hebben overtreden. Lees verder





