Brazilië en EU willen NSA-vrije verbinding

Dilma Roussef

DIlma Rousseff, president van Brazilië is woest om Amerikaanse spionage.

Brazilië en de Europese Unie hebben onlangs een overeenkomst getekend om een onderzeese kabel aan te leggen tussen Europa en Brazilië. De kabel, die bij Lissabon onderzees gaat en bij Forteleza in Brazilië weer aan land komt, moet er volgend jaar liggen. De kabel is bedoeld als alternatief voor Amerikaanse kabels, waarvan sedert de onthullingen van Snowden bekend is dat die door de NSA afgetapt wordt of kan worden. Nu gebruikt Brazilië nog Amerikaanse kabels voor bijna alle communicatie met Europa. Lees verder

GCHQ wilde lastercampagne starten op het web

Afluisterstation van de GCHQ in Menwith Hill

Afluisterstation van de GCHQ in Menwith Hill

Met behulp van vervalste blogs, negatieve webcommentaren en andere snode middelen wilde de Britse geheime dienst GCHQ ‘dwarsligggers’ op het web te schande maken, zo blijkt op nieuw vrij gegeven NSA-documenten. Het is onduidelijk of de Britse spionnen ook daadwerkelijk met lasteren zin begonnen. Lees verder

Apple geeft kwetsbaarheid iApparaten toe

De Amerikaanse computerfabrikant Apple heeft toegegeven dat de recentste iApparaten, zoals de iPhone of iPad, kwetsbaar zijn voor e-krakers. Dat geldt voor gebruikers van iPhone 4 en later, voor de iPod touch en voor de iPad 2, 3 en Air. Lees verder

Bezoekers Wikileaks-stek bespioneerd

Wikileaks-oprichter Julian Assange

Wikileaks-oprichter Julian Assange

De Amerikaanse veiligheids-dienst NSA en haar Britse tegenhanger GCHQ hebben de bezoekers van de webstek van Wikileaks. Dat meldt de nieuwe klokkerlui-dersstek The Intercept op basis van nieuw vrijgekomen documenten van Edward Snowden. Ze zouden IP-adressen en zoekvragen van de bezoekers hebben kunnen achterhalen. Lees verder

Massaal afluisteren NSA bedreigt volgens CPJ persvrijheid

Geoffrey King van de CPJ

Geoffrey King van de CPJ

Volgens het comité ter bescherming van journalisten (Engelse afko CPJ) bedreigen de ‘sleepnet-acties’ van de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA de persvrijheid. De in New York gevestigde organisatie noemt in zijn jaarverslag van bedreigingen het massaal onderscheppen van internet- en telefoonverkeer door die dienst als een van de kwalijke ontwikkelingen die de persvrijheid ondermijnen. Het wordt daardoor voor journalisten steeds moeilijker hun bronnen bescherming te bieden, met alle negatieve gevolgen van dien. Lees verder

Russen ontdekken groot ‘spionnennest’

Careto-netwerk

De door ‘Careto’ (masker) bespiede landen (afb: Kapersky)

Onderzoekers van het Russische beveiligingsbedrijf Kaspersky-lab hebben ontdekt dat jarenlang een waarschijnlijk Spaanstalige groep zich heeft beziggehouden met het afluisteren en onderscheppen van berichten en informatie van overheden, ambassades en energiebedrijven. Er zouden 31 landen het slachtoffer zijn geworden van deze grootscheepse webspionage. Lees verder

Webstek met onthullingen van Snowden en (veel) meer

De nieuwe webstek ‘The Intercept’ zal voortaan alle nieuwe onthullingen door klokkenluider Edward Snowden bundelen. De stek werd opgericht door de journalisten die de eerste onthullingen deden op basis van de documenten die Snowden van de NSA-servers had gelicht. Het geld komt onder meer van Pierre Omidyar, de steenrijke medeoprichter van eBay, de Amerikaanse marktplaats. Lees verder

“Wie spiedt zal bespied worden”.

Als variatie op de sproeier besproeid heeft de Duitse politicus  Michael Hartmann (SPD) de VS gewaarschuwd dat dat land ook wel eens het doelwit van afluisterpraktijken zou kunnen worden. “Wie afluistert moet er rekening mee houden dat hij te eniger tijd ook het doelwit kan zijn”, zei hij tegen de Rheinischen Post. Hartmann, die ook lid is van de Duitse ‘commissie stiekem’, vindt dat bij communicatieprojecten Amerikaanse bedrijven moeten worden uitgesloten. In Duitsland wordt de toon tegen de VS steeds harder.

Bron: Der Spiegel

CCC beschuldigt Merkel van hulp aan NSA en GCHQ

Angela Merkel

Beschuldigd door CCC bij spionageactiviteiten van NSA en GCHQ (foto: Wikicommons)

De Chaos Computer Club, een zeer actieve groep e-krakers met Duitsland als basis, beschuldigt de Duitse bondskan-selier Angela Merkel en andere regeringsleden van hulp aan de veiligheids-diensten NSA (VS) en GCHQ (VK) bij het bespioneren van Duitse burgers. De krakersclub heeft een formele klacht ingediend, aangezien Merkel e.a. daarmee de wet zou hebben overtreden.  Lees verder