Man met de Bril in bioscoop opgepakt

Het wordt steeds koddiger met die Bril van Google. Laatst was er dus die dame die geen boete kreeg voor rijden onder invloed (van haar Bril). Nu blijkt er in het Amerikaanse Columbus (Ohio) een Brildrager te zijn opgepakt die met de Bril op naar een film keek. Hij werd er van verdacht, en waarom ook niet, dat hij de film opnam.  De man vertelt de Bril al twee maanden te hebben en  sinds een paar weken zitten er glazen op sterkte in, die hij de hele dag door draagt. Hij zegt de Bril uitgezet te hebben. De FBI werd er zelfs bij gehaald. Die zouden hebben geconstateerd dat de man niets had opgenomen. Hij kreeg ter genoegdoening vier vrijkaartjes voor de AMC-bioscoop.

Bron: Volkskrant

 

 

Google betaalt goud voor maker ‘slimme’ thermostaat

Thermostaat (slim?)Google koopt een fabrikant van zogenaamd slimme thermostaten en rookmelders voor het lieve sommetje van 3,2 miljard dollar (zo’n € 2,5 miljard). Kontant, ook dat nog. Heeft Google geld te veel of raakt de webreus geïnteresseerd in Internet der Dingen, de verbonden ‘slimme’ apparaten, om zo nog meer in onze levens door te kunnen dringen.  mijmert in het Engelse blad over de mogelijke beweegredenen van Google. Of komt het doordat het bedrijf in kwestie, Nest, is opgericht door Tony Fadell, vaak een van de vaders van Apples iPod genoemd, in het scenario ons-ken-ons? Nest verkoopt zijn spullen ook via Apple en Appelaars schijnen er dol op te zijn. Ik gok op de diepe penetratie (in ons leven) als doel van Google met de aankoop van een fabrikant van thermostaten en rookmelders.

Bron: the Guardian

“Internet der Dingen wordt grote weblek”

Slimme meters

‘Slimme’ meters maken ook deel uit van het snel groeiende Internet der Dingen

Het Amerikaanse webbeveiligingsbedrijf Proofpoint heeft voor het eerst geconstateerd dat het Internet der Dingen (het web van apparaten) is misbruikt door onverlaten om zooi te versturen. Het zou gaan om 750 000 kwaadaardige e-berichten die zijn verzonden door meer dan 100 000 ‘slimme’ apparaten als routers, tv’s, beveiligingscamera’s of multimediakastjes, maar ook bewerkingsmachines. Tenminste een ‘slimme’ koelkast is al als ‘boosdoener’ gebruikt. De ontwikkeling gaat in de richting van steeds meer verbonden apparaten. In de nabije jaren zullen er veel meer zogenaamd slimme apparaten aan het web hangen dan computers. Omdat de beveiliging van dergelijke apparatuur weinig prioriteit heeft, lijkt het er op dat er een groot lek op het web zal ontstaan via het Web der Dingen.
Lees verder

Obama laat NSA gewoon zijn gang gaan

Barrack Obama's NSA-rede

Barrack Obama ontvouwt zijn plannen met de NSA in het Amerikaanse minsterie van justitie (foto: NYT)

“Ik wiI veranderingen om de massale inzameling van metadata te stoppen zoals die nu bestaat en een mechanisme ontwikkelen dat er voor zorgt dat we krijgen wat we nodig hebben zonder die metadata.”  Volgens de Washington Post is dat de kern van de toespraak van de Amerikaanse president Barrack Obama over zijn hervormingsplannen met de veiligheidsdienst NSA. Obama laat de NSA bijna ongestoord zijn gluiperige gang gaan. Van de aanbevelingen van zijn eigen NSA-commissie heeft Obama zich in ieder geval weinig aangetrokken. Ook het Europees Parlement is ontevreden over de door Obama aangekondigde verandering. Vooral het onderscheid tussen Amerikaanse en niet-Amerikaanse burgers en bedrijven ligt het EP zwaar op de maag. Lees verder

Informatiesysteem Schengen gekraakt

Andrej Hunko

De Duitse parlementariër Andrej Hunko (Linken)

Het Duitse ministerie van binnenlandse zaken heeft bevestigd dat het informatiesysteem SIS is gekraakt, waar Schengenlanden allerlei opsporingsgegevens bewaren als gezochte personen en verdachte voertuigen. De twee krakers hebben zo’n 1,2 miljoen dataregels kunnen kopiëren, een paar % van de totale opgeslagen informatie. De kraak vond twee jaar geleden plaats. Het was niet de bedoeling dat dat in de openbaarheid zou komen. Lees verder

NSA verzamelt in het wilde weg sms-jes

Elke dag, ook nu nog, verzamelt de Amerikaanse inlichtingendienst NSA in het wilde weg zo’n 200 miljoen sms-jes. Dat schrijft de Britse krant The Guardian in een nieuwe aflevering van de onthullingen over het NSA-schandaal. Uit de onderschepte berichten leidt de geheime dienst informatie af over zaken als reisplannen, adresboeken en financiële transacties van de desbetreffende. Dat blijkt uit presentatiedocumenten van de GCHQ, de Britse tegenhanger van de NSA, uit 2011.  Lees verder

De Bril (g)een gevaar op de weg

Cecila Abadie

Cecilia Abadie

De Amerikaanse programmatuurontwikkelaar Cecila Abadie is vrijgesproken. Nou en? Abadie reed in een auto met een Bril van Google op haar hoofd. Foute boel, vond de politie. De rechter in San Diego besliste dat niemand kon constateren of de Bril aan stond en sprak haar vrij. Dat gaat nog een hoop juridsich gedoe opleveren, vermoed ik. Ook hier in Europa. In de VS zijn er al staten die het op het hoofd hebben van de Bril verbieden, maar hoe zit het als die bril is geïntegreerd in de echte bril die je nodig hebt om fatsoenlijk het verkeer te kunnen volgen? Het webblad CNet, waar ik dit berichtje opviste, stelt dat we binnenkort toch allemaal in een zelfbeweger rijden, waar geen menselijk bestuurder meer nodig voor is. Probleem opgelost, denkt CNet, maar voor het zo ver is zijn we wel een paar jaartjes verder en de Bril komt gauw (ik kan niet wachten).

Bron: CNet

NSA-veilige slimtel ontwikkeld

Blackphone

Je kunt de ZwartFoon ook als telefoon gebruiken, schijnt het.

Het NSA-schandaal heeft duidelijk gemaakt dat alle die elektronische speeltjes hartstikke leuk zijn, maar ook wel errug kwetsbaar voor inbraak, vooral door die duizenden handige toepassinkjes (de apps). Daar spelen telefoonproducent Geeksphone en beveiligingsbedrijf Silent Circle op in met de introductie van de NSA-veilige Blackphone, die onkraakbaarheid als uitgangspunt heeft. Lees verder

NSA kaapte zo’n 100 000 computers

De op opspraak geraakte Amerikaanse veiligheidsdienst NSA installeerde kwaadaardige programmatuur op 100.000 computers over de hele wereld, aldus de New York Times. Daardoor waren Amerikaanse spionnen in staat de gebruiker te bespieden, maar konden ze die computers ook inzetten voor cyberaanvallen. De NSA gaf die operatie de codenaam ‘Quantum‘ en bestempelde die als actieve verdediging. Steeds meer gaat het er op lijken dat wat de NSA deed niet eens meer te vergelijken is met het gebruik van olifantenmunitie op een mug. De peperdure afluister- en ontregelingsacties hebben, blijkens een recent rapport, nauwelijks resultaat opgeleverd. Lees verder

Gegevens ruim 1000 Telfort-klanten op straat met nep-app

 De inloggegevens en mobiele nummers van ruim duizend klanten van Telfort zijn op straat komen te liggen, meldt het dagblad De Stentor. Oorzaak is een app in de Windows Phone Store die zonder toestemming het officiële Telfortlogo voert.
Via de app werden de inloggegevens onderschept die de klanten zelf invoerden. Met de gegevens kon worden ingelogd op de persoonlijke profielen op Mijn Telfort. Daar konden onder meer adresgegevens en rekeningnummers worden ingezien en gewijzigd, facturen worden bekeken en abonnementsvormen worden aangepast.
Telfort heeft de toegang tot de profielen geblokkeerd. Pas nadat Telfort contact heeft gehad met de klanten worden die gedeblokkeerd. Het telecombedrijf heeft Microsoft gevraagd de app uit de Windows Store te verwijderen.

Bron: De Volkskrant