Oekraïne en Rusland strijden op het web

Het gebakkelei in Oost-Europa, met voorlopig ‘hoogtepunt’ de bezetting van de Krom door niet nader geïdentificeerde militairen, heeft ook zijn repercussies op internet. Zowel voor- als tegenstanders van de nieuwe regering in Kiev zijn op het web actief om de tegenstander de mond te snoeren via massa-aanvallen. Zo is de webstek van het door het Kremlin betaalde tv-kanaal Russia Today gekraakt. Het woord ‘Russia’ is door ‘nazi’ vervangen. Oekraïnse webstekken zouden op dezelfde wijze zijn aangevallen als Tjetjeense. Deskundigen konden niet zeggen of de aanvallen door de staat waren geïnitieerd. De heftigheid van de webaanvallen is bij lange na niet zo intensief als tijdens de inval van Rusland in Georgië in 2008 en die op Estland in 2007, die het webverkeer daar nagenoeg lamlegde. Overigens zei gister een Amerikaanse presentratrice Abby MArtin op Russia Today voor de camera dat ze vindt dat Rusland verkeerd handelt.

Bron: New York Times