Je telefoon blijkt gegijzeld

Gegijzelde iPhoneIk weet niet of dat alleen in Australië is gebeurd, maar daar komen deze berichten wel vandaan. Een of andere onverlaat heeft zogenaamd een telefoon gevonden en tegen een gering bedragje kun je die weer terugbekomen. Opmerkelijk feit: de bezitter was hem helemaal niet kwijt. Hij zou gaan om Apple-producten, dus de iPhone, maar ook de iPad en zelf de Apple-wolk (iCloud). Het bedrijf uit het Amerikaanse Cupertino zegt dat de mensen die dat trof slachtoffers waren van hengelen, niet van een inbraak bij iCloud. De gijzelnemer had zelfs een Oleg Pliss.

De apparaten zaten op slot. Ze konden weer ontsloten worden als de eigenaar een klein bedragje (zo’n € 65) overmaakten via Paypal naar een hotmail-adres (lock404@hotmail.com). De slachtoffers werd aangeraden niet te betalen. Volgens Paypal was geen rekening met het hotmail-adres verbonden. Iedereen die betaald had zou zijn geld terug krijgen. De weg van de dief liep via iCloud, direct verbonden met een iPhone of iPad. Daar zette hij/zij ‘Zoek mijn iPhone’ aan. Daarmee is op afstand met een wachtwoord de telefoon op slot te doen, als een eigenaar dat nog niet gedaan heeft. Waarschijnlijk kreeg de webboef toegang tot de Apple-wolk via hengelberichten, waarmee de gewenste gegevens werden verkregen. “Dat soort berichten doen al jaren de ronde”, zegt David Emm van beveiligingsbedrijf Kapersky Lab. “Via ‘zoek mijn iPhone’ kun je niet alleen het gestolen toestel lokaliseren, maar ook met een wachtwoord voorkomen dat derden toegang hebben tot de persoonlijke gegevens op het toestel. Dit soort technieken werd vroeger vooral bij computers gebruikt, maar het lijkt er op of de webcriminelen hun ondernemingsplan hebben aangepast en hun methodes verfijnd.” Mensen die al een wachtwoord hadden ingevoerd om toegang tot hun persoonlijke gegevens te voorkomen konden de telefoon weer van slot halen. De anderen konden hun toestel herladen met de kopie in iCloud. Het bleek lastig te achterhalen waarom de telefoongijzelingen vooral in Australië voorkwamen.
Apple zei in een reactie veiligheid belangrijk te vinden en volgens het bedrijf lag het probleem ook niet bij iCloud. Mensen die last hebben gehad van de gijzelnemer(s) van hun telefoon zouden de toegangscode tot hun Apple-profiel moeten wijzigen. Apple, de goedzakken, is ten alle tijde bereid de sukkels, niet de woorden van Apple, te helpen.

Bronnen: the Guardiander Spiegel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.