Amerikanen (dus mensen) snappen weinig van hoe het web werkt

Webkennis

De uitkomst van het onderzoek . 0,03%= 1 persoon) (afb: univ. van Pennsylvania)

Veel mensen zeggen desgevraagd dat ze graag het beheer over hun privésfeer in de digitale wereld in eigen handen handen houden, maar hebben weinig sjoege van hoe het web functioneert. Dat geldt volgens een onderzoek van communicatiewetenschappers van de universiteit van Pennsylvania voor Amerikanen, maar je mag gevoeglijk aannemen dat dat ook geldt voor het gros van de mensheid die zich wel eens op het wereldwijde web bevindt.
De onderzoekers baseren hun conclusie op basis van de antwoorden van ruim tweeduizend Amerikanen op zeventien basale vragen (met alleen ‘ja’ of ‘nee’ als mogelijk antwoord, dus 50% kans dat je goed gokt) over het web en privésfeer. Slechts 0,03% (= 1 iemand) daarvan had een fout antwoord, 77% minder dan tien goede antwoorden op vragen wat er met hun persoonsgegevens gebeurt tijdens het webverkeer (dus al gauw acht goede antwoorden).
De deelnemers aan de proef kregen ook vragen voorgeschoteld over hoe toepassingen, weblocaties en digitale apparaten gegevens verzamelen en doorsturen over de allerlei persoonlijke gegevens over gezondheid, kijkgewoontes e.d. Veel mensen wisten dat e-berichten en webbezoeken gevolgd kunnen worden, maar de meerderheid is zich er niet van bewust dat de Amerikaanse (federale) wetgeving maar weinig bescherming biedt op het gebied van het verzamelen van persoonsgegevens.

Veel toepassingen of webstekken vragen weliswaar om toestemming tot toegang van persoonsgegevens, maar dan moet de gebruiker ook weten wat de draagwijdte is van waar zijhij nu wel toestemming voor geeft. Bovendien kan een overweging zijn dat als je geen toestemming geeft je de betreffende toepassing/webstek niet kunt gebruiken. Wat heb ik te verbergen, kan dan de dikke dooddoener zijn.

Niet redelijk

Toch zei 86% van de respondente het ‘niet redelijk’ te vinden dat een webwinkel die je bezoekt je webgedrag kan zien als je inlogt. 61% vond het zelfs ‘onaanvaardbaar’ dat bedrijven je gegevens gebruiken om hun diensten te verbeteren (voor zichzelf, bedoelen ze dan waarschijnlijk; as). 18% kon het niks schelen.

Bron: New York Times

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.