Weboorlog: E-krakers stelen veel informatie uit Rusland

Anonymous tegen IS

Anonymous zou ook de strijd hebben aangebonden met de machthebbers in Rusland (afb: De Morgen)

Sinds Rusland het buurland Oekraïne binnenviel hebben veel e-krakers aangeboden Oekraïne te helpen in de cyberoorlog tegen Rusland. Volgens the Intercept is Rusland die cyberoorlog aan het verliezen. De te hulp schietende krakers van onder meer Anonymous zouden een schat aan informatie van de netwerken in Rusland hebben gestolen.
Russische al of niet ‘legale’ kraakgroepen zijn op het wereldwijde web berucht (of dat helemaal terecht is is nooit met volledige zekerheid vast te stellen), maar nu lijkt het of de rest van de kraakwereld op Rusland hebben geworpen. “De toestroom van Russische gegevens heeft voor veel tekort aan slaap geleid. Die is werkelijk overweldigend”, zegt Emma Best van DDoS, een organisatie die zich richt op openbaarmaking van geheime documenten. “In zijn eerste tien jaar zou WikiLeaks tienmiljoen documenten hebben geopenbaard. In minder dan twee maanden sinds de inval begon hebben wij ruim Russische zesmiljoen geopenbaard en dat voel je ook.”

De documenten komen van vaak anonieme krakers die zich nogal eens onderdeel van Anonymous noemen. Sommige ’toeleveranciers’ geven e-@dressen of andere contactgegevens op, maar andere zoals Network Battalion 65 zijn actief in de digitale wereld. Vandaar dat de organisatie ook een voorbehoud maakt en onderzoekers, lezers en andere journalisten uitnodigt voorzichtig te zijn met de (interpretatie van de) gegevens.
Begin maart publiceerde DDoS 817 GB aan informatie die van de media-autoriteit Rozkomnadzor in Rusland was gestolen, afkomstig uit de Russische deelstaat Basjkirtostan die is in te zien op Meduza. De toegang tot die webstek werd even later door Roskomnadzor bemoeilijkt vanwege verspreiding van nepnieuws over de speciale operatie in Oekraïne zoals de Russische overheid de oorlog hardnekkig blijft noemen.
Vervolgens werden gegevens van, onder meer, Russische olieondernemingen gepubliceerd en van de Marathongroep van oud-wielrenner Aleksander Vinokoerov geopenbaard. Begin april kwamen daar gegevens bij van de Russische staats-tv waaruit duidelijk zou zijn geworden hoe die door het Kremlin gestuurd werd, althans volgens oud-werknemers van de staats-tv. Later werd de buit geopenbaard die e-krakers stalen van ministeries en andere overheidsinstellingen in Rusland, maar ook van de Russisch Orthodoxe kerk die vierkant achter Vladimir stond en blijft staan.

Taalmoeilijkheden (?)

Ondanks de enorme buit is daarvan tot nu toe maar mondjesmaat iets van gepubliceerd. Dat heeft onder meer te maken met de steeds krachtiger breidel van de pers in Rusland zelf. In feite bestaat daar geen onafhankelijke vrije pers meer. Steeds vaker worden ook buitenlandse informatiebronnen voor Russische burgers on- of in ieder geval lastig toegankelijk gemaakt. De taal is natuurlijk een groot struikelblok. Mogelijk dat binnenkort de eerste wetenswaardigheden uit deze enorme berg gegevens worden gepubliceerd. Daarnaast zullen journalisten die informatie moeten verifiëren en dat maakt het allemaal nog eens eens tuk lastiger.

Hoewel the Intercept het heeft over een naderedn verlies van Rusland in de weboorlog moet die kwalificering met een aanzienlijke hoeveelheid zout worden genomen. Voorlopig zaaien de Russische troepen nog steeds dood en verderf in Oekraïne en ongetwijfeld hebben de Russische kraakgroepen niet stilgezeten en zitten ze waarschijnlijk nog steeds niet stil. Dus nederlaag?

Bron: the Intercept

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.