Het Duitse autotoeleveringsbedrijf Continental verbiedt zijn medewerkers toepassingen als WhatsApp en SnapChat te gebruiken op hun bedrijfstelefoons vanwege de manier waarom die gebruik maken van gevoelige gegevens op de telefoons. Het gaat daarbij om zo’n 36 000 mensen. De toeps zouden niet voldoen aan onlangs van kracht geworden de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
“We streven naar nul ongelukken in het veerkeer en ook in het dataverkeer streven we naar Vision Zero”, zegt Continental-chef Elmar Degenhart. “We vinden het onaanvaardbaar dat de naleving van de wetten op gegevensbescherming eenzijdig bij de gebruikers te leggen.” Volgens Continental kan bij WhatsApp en SnapChat de toegang die die toepassingen hebben tot het adresboek niet worden beperkt. De risico’s die daar uit voortvloeien wil de onderneming niet lopen.
Betere bescherming
De op 25 mei in de EU van kracht geworden AVG is bedoeld de gebruikers van e-netwerken beter te beschermen tegen gegevensgraaiende bedrijven. Die AVG heeft ook gevolgen voor verenigingen en andere organisaties die elektronisch in contact staan met leden, donateurs enzovoort. Die moeten hun contacten informeren wat ze met de gegevens doen die die van hen verzamelen en hoe de gebruikers die datastroom kunnen aanpassen.
Continental vindt dat de berichtendiensten de verantwoordelijkheid te veel bij gebruikers leggen. Bij WhatsApp moet de gebruiker van elk contact apart aanvinken of daarmee gegevens gedeeld mogen worden, maar die methode zou onbetrouwbaar zijn. De ban zou kunnen worden opgeheven als de berichtendiensten de instellingsmogelijkheden overeenkomstig de AVG zouden aanpassen, stelt het bedrijf.
Wat dat betreft zijn er al eerder bedenkingen geuit. WhatsApp loste het probleem op door de gebruikers te laten verklaren dat ze met de huidige bevoegdheden instemmen ‘in overeenstemming met de wet’. WhatsApp gaat er dus van uit dat de gebruikers zelf toestemming hebben gegeven om gegevens over te dragen.
Bron: der Spiegel