Het verhaal bij de camera’s is meestal dat die bedoeld zijn om juist jouw veiligheid te verzekeren. James O’Mailly onthulde vorige maand al dat NR die technologie had ingezet in verschillende Britse stations, groot en klein.
Zo deden de grote stations Liverpool Street, Glasgow, Leeds, Manchester Piccadilly, Kings Cross, Waterloo, Euston en Reading mee aan de proef, maar ook kleinere zoals Marsden in Yorkshire en Dawlish in Devon.
“De uitrol en normalisatie van ki-bewaking in deze openbare ruimtes, zonder veel overleg en discussie, is een behoorlijk zorgwekkende stap”, zegt Jake Hurfurt van Big Brother Watch. Bij de proef wordt het Rekognition-systeem van Amazon gebruikt dat gezichten en voorwerpen kan herkennen.
Veiligheid
Network Rail wil niet veel kwijt over de proef. Het bedrijf zegt de veiligheid hoog in het vaandel te hebben staan en bij de proef samen te werken met politie en veiligheidsdiensten. Het zegt zich aan wetgeving te houden, maar opereert wel met deze proef in de schaduw.
De NR-documenten beschrijven verschillende gebruiksscenario’s waarbij de camera’s de mogelijkheid hebben om waarschuwingen naar het personeel te sturen wanneer ze bepaald gedrag van mensen waarnemen of als ze ander ongerief waarnemen. Of al die mogelijke scenario’s ook daadwerkelijk werden uitgevoerd is niet duidelijk. Er zou geen gezichtsherkenning worden gebruikt.
Carissa Véliz van de universiteit van Oxford, die zich bezighoudt met de ethiek op het vlak van ki, zegt te vrezen voor het hellende vlak. “Er is een zeer instinctieve drang om het toezicht uit te breiden”, zegt ze. “Mensen willen graag meer zien, verder zien, maar toezicht leidt tot controle en controle tot een verlies van vrijheid hetgeen de liberale democratieën bedreigt.”
Bron: Wired