Autofabrikanten weten veel over hun gebruikers

Verbonden auto's

Altijd verbonden, altijd kwetsbaar… (afb: theintercept.com)

Tegenwoordig zijn vrijwel alle auto’s constant verbonden. Hartstikke handig natuurlijk, maar veel mensen beseffen niet hoeveel gegevens de fabrikanten van hun vervoermiddel over hen bijeengraaien: gigantisch veel. Het Amerikaanse webblad Wired heeft het voor een aantal merken uitgezocht en moest constateren dat ze veel over de autobezitter weten.De boordcomputer van een auto houdt tegenwoordig een hoop bij: waar je gereden hebt, geweest bent, wanneer je op je gaspedaal hebt gedrukt, hoe je gordels ingesteld zijn, maar ook je biometrische gegevens. In mei kwam Privacy4Cars in de VS met Vehicle Privacy Report. Dat systeem zou kunnen achterhalen hoeveel informatie die de boordcomputer opneemt en ook die wordt doorgestuurd naar de fabrikant.  Dat blijkt, zoals al verklapt, veel te zijn.
Volgens Andrea Amico van Prvacy4Cars begrijpen heel weinig mensen welke gegevens die boordcomputer verzamelt. Fabrikanten zijn daar ook niet altijd even helder over. Ze dekken zich wel in via allerlei gedetailleerde en vaak voor een leek onnavolgbare teksten.
VehiclePrivacyReport verdeelt de verzamelde gegevens in twee categorieën: wat er wordt er verzameld en de instanties of bedrijven waarmee de fabrikant deelt of waaraan ze die verkoopt. Het systeem werkt alleen in de VS gezien de verschillen in wetgeving. Dus heb je daar in Nederland of België niet veel aan.

Bezorgd

De ANWB blijkt wel bezorgd te zijn over de ontwikkeling, maar ik kan even niet vinden of er een vergelijkbaar middel is ontwikkeld om te achterhalen wat autofabrikanten via de boordcomputer over je verzamelen en met wie ze die kennis delen of aan wie of wat ze die verkopen. De Autoriteit Persoonsgegevens geeft wat tips.

Bron: Wired

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.