EU pakt grotere techbedrijven aan

Thierry Breton

EU-commissaris Thierry Breton (afb: WikiMedia Commons)

De Europese verordening (de EU heeft het over ‘wet’) digitale diensten die gister zo goed als aangenomen is door het Europese parlement zou volgen de New York Times de grootste schok in het digitale communicatielandschap kunnen veroorzaken sedert het aannemen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2018.
Die ‘wet’ beperkt de mogelijkheden van techbedrijven aanzienlijk, maar zou ook van invloed zijn op berichtendiensten. De ‘wet’ is bedoeld om de EU-burgers te beschermen tegen gegevensroof op het web. Zo zou Google niet langer meer gegevens van websurfers kunnen verzamelen om ze te bestoken met reclame zonder dat ze die willen zien. Ook zal Apple alternatieven moeten aanbieden voor zijn toepassingen in zijn webwinkels. De straffen voor overtreding kunnen oplopen tot 20% de (wereldwijde) winst bij herhaalde overtredingen.
In een andere nog goed te keuren regelgeving zullen sociale media gedwongen worden beter hun best te doen om ‘onverkwikkelijkheden’ van hun platform te weren. Hoe dat in zijn werk gaat weet ik niet, maar dat stinkt naar aanzetting tot censuur. De EU heeft zich ook al voorgenomen het ‘nepnieuws’ van het web te bannen, maar wie bepaalt wat nepnieuws is? “We hebben een eind gemaakt aan de Wildwest die de informatieruimte overheerste”, vindt Thierry Breton, EU-commissaris voor industrie en interne markt.”

De EU schijnt leidend te zien bij het reguleren van het wereldwijde web. De EU-regelgeving zou vaak als norm worden geaccepteerd over de hele wereld, stelt de Amerikaanse krant. De Amerikaanse overheid is nogal laks (huiverig?) de grote techbedrijven aan te pakken, maar zal nu toch in het geweer moeten komen (dunkt me=as).

Bron: New York Times

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.