Life360 verkoopt verblijfsgegevens van gebruikers aan derden

Life360Life360 zou bedoeld zijn om op de hoogte te blijven waar je familieleden zich bevinden, maar het leek de maker profijtelijk die gegevens door te verkopen aan derden om zo de kosten van deze gratis binnen te halen toepassing te dekken. Zoals bekend is (bekend zou moeten zijn) bestaat er niet zoiets als gratis (in ieder geval niet als het om bedrijven gaat) en gebruikers hadden het van te voren kunnen weten.
De toep is beschikbaar voor Android- en iPhone-toestellen. De basisversie is ‘gratis’. Het progje zou door tientallen miljoenen mensen worden gebruikt. Het ziet er naar uit dat dat gratis betekent dat de gegevens van gebruikers te gelde worden gemaakt. Wat de kopers betreft schijnt de uitbrenger van de toep niet erg kieskeurig te zijn.
Met de applicatie kun je niet alleen op de hoogte blijven waar iemand zich bevindt maar ook of iemand (meestal een kind) zich buiten een zelfgekozen veilige zone ophoudt of dat puberzoon of -dochter te hard rijdt of tijdens het rijden tekstberichten verstuurt en ongetwijfeld nog meer ‘handige’ dingen.

Life360 wil het bericht, dat gebaseerd op inlichtingen van twee voormalige werknemers, bevestigen noch ontkennen. Wel geeft Chris Hulls, baas van Life360, toe dat de gegevens die de toep verzamelt “een belangrijk onderdeel vormen van ons ondernemingsmodel dat het mogelijk maakt de basisdiensten gratis te houden.” Dat lijkt, lijkt me, op een bekentenis. Het bedrijf stelt ook in zijn gebruiksvoorwaarden dat dat mogelijk is. Het lijkt er dus op dat de gebruikers gewaarschuwd waren (maar wie leest die gebruiksvoorwaarden nu?).

Bron: der Spiegel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.