Via een webaanval op het computernetwerk van vliegmaatschappij EasyJet zijn gegevens van miljoenen passagiers gestolen. Van ruim tweeduizend daarvan ging het ook om creditkaartgegevens. Het bedrijf heeft zich bij de slachtoffers verontschuldigd.
Het zou zijn gegaan om een zeer listige aanval. De aanvallers kregen informatie te zien van zo’n negenmiljoen passagiers. De aanvallers zouden daarvan de elektronische adressen en reisgegevens hebben kunnen inzien. Met de passagiers waarvan de creditkaartgegevens op straat kwamen te liggen door die aanval heeft Easyjet contact opgenomen. Ook met de andere ‘gedupeerden’ zal voor eind van deze maand contact opgenomen worden.
Het zou een van de grootste webaanvallen zijn geweest waardoor een bedrijf in het Verenigd Koninkrijk mee is geconfronteerd. British Airways kreeg een boet opgelegd van 183 miljoen pond ( 205 miljoen euro) nadat e-krakers gegevens van een halfmiljoen klanten hadden gestolen. Ook vorig jaar juli kreeg de Mariott-hotelketen een bet van 99,2 miljoen pond (111 miljoen euro) voor een digitale inbraak waarbij gegevens van 339 miljoen klanten bereikbaar waren geweest. De mogelijkheid bestaat dat EasyJet-klanten door de aanvallers zullen worden benaderd via de hengeltruc, waarbij berichten aan ze worden verstuurd met een foute koppeling met het doel om toegangscodes e.d. te ontfutselen. Volgens EasyJet is er nog geen bewijs dat de gestolen informatie is gebruikt (voor onzalige doeleinden).
Bron: the Guardian