Ik heb daar de lol nooit van ingezien om elke dag je hele hebben en houwen aan de wereld, of althans je ‘vrienden’, te tonen, maar ik schijn een uitzondering te zijn (met een Facebook-profiel-in-ruste, dat wel). Het afgelopen jaar is het smoelenboek behoorlijk over de schreef gegaan en het ene incident was nog niet voorbij of het volgende diende zich al weer aan. Wired heeft ze op een rijtje gezet en komt dit jaar tot 21 ‘ongeregeldheden’ (ik noem ze niet allemaal). Bij zijn nieuwjaarstoespraak dit jaar had Facebook-baas Zuckerberg belooft de ‘gaatjes’ te dichten….
Februari 2018: Speciaal aanklager in de VS Robert Mueller beschuldigt Russische trollen ook Facebook misbruikt te hebben.
Mueller legde uit hoe dertien werknemers van een Russische internetonderzoeksbureau nepprofielen van Amerikaanse burgers aanmaakten om via Facebook en Instagram (ook Facebook) voorafgaand aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen de boel op te stoken. Facebook was niet het enige medium dat daar slachtoffer (?) van werd.
Maart 2018: Facebook zou volgens de VN een rol gespeeld hebben bij de moord op islamitische Rohingya’s in Birma.
Facebook werd ervan beschuldigd de verspreiding van onnieuws over de islamitische Rohingya’s in Birma mogelijk te hebben gemaakt. Die worden in Birma al jaren getreiterd en verdreven, zo niet vermoord. Facebook heeft sedertdien de ergste overtreders er uit gegooid en heeft zijn beleid ten aanzien van het verspreiden onnieuws, oproepen tot geweld of bedreiging aangescherpt. Mij lijkt Facebook hier eerder slachtoffer dan dader. Het smoelenboek wordt regelmatig geblokkeerd als (meest) dictatoriale regimes dat zo uitkomt, zoals in Iran, Turkije of Sri Lanka. Het is, wat mij betreft, al vreemd dat een bedrijf als Facebook zijn eigen censuur moet organiseren.
Maart 2018: Cambridge Analytica
Het schandaal met het Engels bedrijf Cambridge Analytica, dat inmiddels ter ziele is, was de grote klapper. Dat analysebedrijf misbruikte gegevens van tientallen miljoenen Facebookers, zonder dat die daarvan op de hoogte waren. Tot 2015 hadden ontwikkelaars ruime toegang tot gebruikersgegevens, maar Facebook is nog steeds gul voor andere bedrijven (zie hieronder). Daarover is het laatste woord nog niet gesproken.
April 2018: Zuckerberg voor het Amerikaanse Congres
Zuckerberg weigerde verantwoording af te leggen voor Britse parlementariërs over het Cambridge Analytica-schandaal, maar ontkwam niet aan een verhoor door het Amerikaanse Congres. Dat maakte het hem niet al te moeilijk.
Mei 2018: Facebook publiceert archief politieke reclame
Facebook wilde wat klaarheid brengen in deze zaak door het archief vrij te geven van (betaalde) politieke reclame. Dat ging niet helemaal foutloos, want Facebook had een ruime opvatting over wat politiek was. Zo werd reclame voor een homokomedie ook als politiek opgevat en nog zo wat ongerief (zoals Bush’s Beans; gewone bonen in blik).
Juni 2018: Facebook blijkt gul voor andere techbedrijven
Facebook bleek niet alleen gul voor Cambridge Analytica maar ook voor allerlei techbedrijven zoals Microsoft, Amazon en Apple, zo onthulde de New York Times.
Juli 2018: Facebook bekent aan het Congres dat het speciale overeenkomsten heeft met tientallen bedrijven, waaronder een Russische webreus.
In een geschreven reactie van 700 bladzijden op vragen van Amerikaanse volksvertegenwoordigers bekende Facebook aan tientallen bedrijven toegang te hebben verschaft tot gebruikersgegevens, zelfs nadat die praktijk in 2015 officieel was beëindigd. Daaronder was ook het Russische bedrijf mail.ru.
Juli 2018: Facebook vindt meer nepprofielen
Facebook sluit nog een 32 profielen die banden hadden met eerder gesloten nepprofielen die actief waren in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen, hoewel het verband met Rusland duister was.
Juli 2018: Facebook aandelen kelderden
De aandelen van Facebook kelderden na het ‘akkevietje’ met Cambridge Analytica. Daarna stegen ze weer, maar bij het bekend worden van de cijfers van het tweede kwartaal moest Facebook vertellen dat de groei tot eind van 2019 lager zou uitvallen dan eerder verwacht. Dat gaf weer een klap op de beurs en die schijnt vooralsnog geen einde genomen te hebben.
Augustus 2018: Facebook verbant rechtse activist Alex Jones.
Jones zou haat prediken. YouTube volgde evenals Twitter (onder protest). Dat zat voorstanders van de vrijheid van meningsuiting niet lekker.
September 2018: De burgerrechtenorganisatie ACLU beschuldigt Facebook van het toelaten van seksisme in advertenties
Met hulpmiddelen van Facebook zouden de werkgevers hun zoektocht naar personeel op mannen of vrouwen hebben kunnen richten. Eerder was er al heibel geweest dat bij huizenadvertenties bepaalde etnische groepen konden worden uitgesloten.
September 2018: Instagramstichters haken af.
De oprichters van Instagram, overgenomen door Facebook, haakten af vanwege de groeiende invloed van Facebook bij die fotodeelstek. Ook bij WhatsApp (ook Facebook) hielden de oprichters het voor gezien.
September 2018: 30 miljoen Facebook-profielen gekraakt
De e-krakers gebruikten een reeks codefouten om toegang tot miljoenen Facebookprofielen te krijgen. De krakers zouden ook toegang hebben gehad tot weblocaties van derden die toegankelijk zijn via Facebookaanmelding.
October 2018: Facebook voor de rechter vanwege opgepoetste kijkcijfers
In 2016 moest Facebook toegeven de tijd die gebruikers spenderen aan filmpjes te hebben geflatteerd. Dat vonden adverteerders niet leuk. Nu is Facebook voor de rechter gedaagd over deze kwestie.
November 2018: De New York Times zegt dat Facebook het Ruslandschandaal verdoezelde en opdracht zou hebben gegeven onderzoek te doen naar George Soros
Facebookkopstuk Sheryl Sandberg zou, volgens de New York Times de rol van Rusland in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen hebben verdoezeld. Facebook zou ook hebben samengewerkt met een pr-bedrijf dat wegen zou hebben moeten zoeken om de anti-Facebookgroepen te ondermijnen die gelieerd zijn aan de Amerikaans/Hongaars miljardair en filantroop George Soros.
December 2018: Weer een lek
Met nog maar even te gaan tot het eind van het jaar moest Facebook al weer met de billen bloot. Door een fout in een foto-API zouden meer dan 1500 toepassingen toegang hebben gehad tot foto’s van gebruikers, of die nu gedeeld werden of niet. Het lek werd al in september na twee weken gedicht, maar Facebook wachtte meer dan twee maanden om dat het bekend te maken. Waarschijnlijk heeft dat geintje voor smoelenboek in de EU nog een staartje (daar moet zo’n geval binnen 72 uur gemeld worden).
December 2018: Facebook deelt veel gebruikersgegevens met grote webbedrijven
Op 18 december komt (weer) de New York Times met een verhaal, waarin onthuld wordt dat het smoelenboek een schat aan informatie over zijn gebruikers liefderijk deelt met andere techbedrijven zoals het webwarenhuis Amazon, Microsoft, Netflix en Spotify; in het totaal zo’n 150. Ondanks dat Facebook zegt dat de gebruikers het heft in eigen hand hebben handelt het bedrijf voortdurend naar eigen goeddunken. We doen alles voor de winst, lijkt het motto voor Facebook.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Bron: Wired