Toepassingen die stiekem jouw en andermans contacten pikken, kunnen niet meer door de beugel bij Apple. Dan maakt het niet uit of de appmakers die voor eigen gebruik benutten of doorverkopen. Apps waarbij die regels worden overtreden zullen van de ‘schappen’ in de Applewinkel worden gehaald. Onduidelijk is hoeveel toepassingen daarom zullen moeten worden aangepast.
Het al of niet stiekem verzamelen van je (contact)gegevens is een wijd verbreid fenomeen op het wereldwijde web en voor veel webbedrijven een grote bron van inkomsten. Zo werd Facebookbaas Mark Zuckerberg onlangs gekapitteld voor het feit dat Facebook niet weet hoe toepassingen die gebruik maken van dat medium omgaan met de via Facebook verkregen informatie.
Bedrijven vinden contactlijsten hoogst interessant aangezien je daarmee meteen een vrienden-/kennisennetwerk te pakken hebt. In die lijsten staan vaak ook portretten, geboortedata en andere voor bedrijven belangwekkende informatie. Zo werd de This-is-you-digital-life-toep gebruikt door 53 Australiërs, maar de contactlijstinformatie leverde gegevens op over 310 000 mensen, zo meldde de Britse krant the Guardian.
Legitiem
Er zijn natuurlijk wel min of meer legitieme redenen om contactgegevens te verzamelen om een toepassing goed te kunnen laten functioneren, maar de nieuwe regels van Apple vertellen wat er vervolgens niét met die verzamelde gegevens gedaan mag worden.
Apple-baas Tim Cooke heeft het in de openbaarheid regelmatig over het belang van gegevensbescherming. Daarmee zou het bedrijf afwijken van de grote gegevensgraaiers als Google, Facebook en nog heel wat andere bedrijven. Die tegenstelling (ja? as) is nog eens pregnanter geworden door de affaire Cambridge Analytica
Apple maakte tijdens de ontwikkelaarsbijeenkosmt deze maand duidelijk dat het bedrijf werkt aan een verdere versterking van de privacy van gebruikers. Die zou ook de beperking van Facebook inhouden om zijn bezoekers/gebruikers op het web te volgen.
Bron: Washington Post