Het lijkt er op dat de Britse Tesco Bank de eerste westerse bank is die het slachtoffer is geworden van een meervoudige digitale bankoverval. Van de rekeningen van 9000 klanten werd vrijwel tegelijkertijd ruim 2,5 miljoen pond sterling (2,75 miljoen euro) geroofd. Aanvankelijk waren de berichten nog alarmerender.
Tesco Bank heeft geen bijzonderheden prijsgegeven over de roof, die afgelopen weekeinde aan het licht kwam. De bank zette webbetalingen stil: zijn klanten konden wel gewoon pinnen in winkels en geld uit de muur trekken. Inmiddels zijn die beperkingen opgeheven. Het lijkt er op de bankrovers een lek hadden gevonden bij het internetloket van de bank.
De diefstal van duizenden bankrekeningen tegelijk is uniek. Meestal weten webrovers de rekening van een individuele klanten te kraken of saboteren ze het interne betalingsverkeer van een bank, zoals in april van dit jaar toen e-krakers 81 miljoen dollar wisten te stelen van de centrale bank van Bangladesh. Ze gebruikten daartoe procedures die banken gebruiken om internationale boekingen te doen via Swift.
Alle benadeelde klanten zouden zijn schadeloosgesteld. Er zouden geen persoonlijke gegevens zijn buitgemaakt.
Tesco Bank werd in 1997 opgericht, als gezamenlijke onderneming van Royal Bank of Scotland (RBS) en supermarktketen Tesco voor zijn klanten. In 2008 kocht Tesco de Schotten uit, maar het bleef wel gebruik maken van de technische infrastructuur van RBS. Het is een vrij kleine bank. Ruim 7,8 miljoen mensen kopen elke maand maand voor 1,3 miljard pond sterling op de pof met een Tesco-creditkaart. Er staat voor 8,1 miljard pond aan spaargeld gestald bij de bank en 1,9 miljoen klanten hebben een auto-, inboedel- of huisdierverzekering lopen.
Het bijna honderd jaar oude Tesco heeft ruim 6900 winkels in twaalf landen en heeft een jaaromzet van 54,4 miljard pond sterling (een kleine 60 miljard euro).
Bron: Volkskrant