Het zou niet mogelijk moeten zijn, maar netbots (b)lijken, in ieder geval in de VS, op grote schaal kaartjes te kopen. Die worden dan voor goed geld weer doorverkocht. Daarbij lijken ze geen problemen te hebben met foefjes op het web die juist moeten voorkomen zoals de captcha-barrière. Acteur (onder meer) Lin-Manuel Miranda, wie kent hem niet, hield in the New York Times een hartstochtelijk pleidooi te voorkomen dat de netbots (de programma’s die het web afgrazen en nare dingen (kunnen) doen) Broadway overnemen. Die kaartjes worden verkocht op webstekken zoals StubHub. Lijkt me toch geen probleem, want illegaal en StubHub moet aan te pakken zijn.
Volgens een rapport van het OM in New York zouden de netbots bij het slagen van captcha-test hulp van mensen krijgen. Sommige bedrijven gebruiken karakterherkenningsprogramma’s, maar het schijnt toch het beste te gaan met menselijke hulp. De bots sturen de beeldpuzzels naar mensen en krijgen per direct een reactie. Dat schijnt niks nieuws te zijn. In 2004 werd die trucs al in de praktijk gebracht, waarbij mensen gebruikt werden om de captcha’s te passeren. Nu lijken er echter zelfs bedrijven te zijn die dat doen. Zoals bij alle veiligheidsmaatregelen zullen mensen proberen die te kraken en meestal (altijd?) zal dat iemand wel lukken. Het (on)aardige in dit geval is dat je daar helemaal niet slim voor hoeft te zijn of veel technische kennis voor hoeft te hebben (ook dat is vaker het geval, kijk waar de zwakke plekken zitten).
Bron: Washington Post