Chrysler dicht datalek in boordcomputer

De Jeep Cherokee

De Jeep Cherokee

Niet iedereen rijdt in een Chrysler, maar het is niet uitgesloten dat de mankementen die aan het boordcomputer-systeem van de Chryslers kleven ook gelden voor andere geëlektroniseerde auto’s. Bij de Chryslers was het systeem lek. Op de stek van Wired vertelt Andy Greenberg dat zijn auto elektronisch werd gekraakt. De koeling ging ijzig blazen en de radio werd op een ander station gezet. Greenberg reed in een Jeep Cherokee, een stoer model. Ook de CAN-bus, het bestuurderssysteem dat over het sturen, remmen en de overbrenging gaat, bleek over te nemen. Inmiddels heeft Fiat Chrysler 1,4 miljoen Jeeps teruggeroepen om het lek te dichten.
De CAN-bus gaat over het echte werk zoals overbrenging, remmen en sturen. Het tweetal maakte, terwijl Greenberg achter het stuur zat, de remmen onklaar, waardoor hij in een sloot reed. De twee door Wired gebruikte e-krakers, Charlie Miller en Chris Vasalek, hebben daar overigens wel negen maanden aan gewerkt. De boodschap is duidelijk; verbonden auto’s zijn kwetsbaar voor krakers. Nu heeft de fabrikant een ‘pleister’ gemaakt voor auto’s met internetverbinding (Uconnect). Die zou het lek moeten dichten. De e-krakers hebben met Chrysler samengewerkt om het lek te dichten. Dat zou werken, maar de e-krakers steken daar hun handen niet voor in het vuur. Op het eerstvolgende Black Hat-congres, zullen ze hun onderzoeksresultaten bekend maken.

Bron: Wired

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.