Frans reclamebedrijf mag geen metadata verzamelen

Straatreclame in Frankrijk van JCDecauxHet Franse equivalent van de Raad van State heeft het reclamebedrijf JCDecaux verboden telefoongegevens te verzamelen van mensen die de reclameborden van het bedrijf passeren. Twee kaar geleden had JCDecaux aan de Franse privacywaakhond CNIL gevraagd een proef te mogen doen. CNIL weigerde toestemming, waarna het bedrijf naar de rechter stapte. Die stelt CNIL in het gelijk.
JCDecaux wilde op zijn reclameborden een wifi-knoopunt installeren waarmee de MAC-adressen van telefoons van mensen werden geregistreerd die op minder dan 25 m het reclamebord passeerden. Het MAC-adres is een unieke code gekoppeld aan een telefoon (of ander netwerkapparaat).  Het bedrijf wilde de informatie ook gebruiken om de plek te bepalen wáár die voorbijgangers naar het reclamebord keken.

De CNIL vond dat geen goed idee en in juli 2015 kreeg JCDecaux een afwijking in de bus, vooral ook omdat de anonimisering van de verzamelde gegevens niet gewaarborgd was. Zo wilde het bedrijf ook onderzoeken of dezelfde persoon gedurende de proefperiode van vier weken vaker langs kwam. Ook vond de CNIL dat het reclamebedrijf de voorbijgangers te weinig informatie verschafte over de gegevensgaring.

Het bedrijf maakte de zaak aanhangig. Nu twee jaar later is zijn verzoek definitief afgewezen.

Bron: le Monde

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.