Een reclamebord richt het woord tot je (auto)

Gerichte reclame op straat: straatinternet

Straatinternet in Londen (afb: Ocean Outdoor)

Er schijnt ergens in Londen in de buurt van een rotonde een groot reclamebord te zijn dat is uitgerust met camera’s en bepaalde programmatuur, waarmee merk, model en kleur is vast te stellen. Op basis van die gegevens wordt de bestuurder aangesproken: Hé, bestuurder in die rode Clio. En waarom? Om een auto van, in dit geval, een Frans merk te verkopen. In Canada schijnen ze al reclameborden te hebben die gezichten kunnen herkennen. Opdringerig, zei je?

Het moet toch niet gekker worden. Als je in Londen bij de rotonde Holland Park komt dan word je, als dat ongeluk je treft, ‘aangesproken’ door een reclamebord. Het idee schijnt van het Britse reclamebureau Ocean Outdoor te komen.
De herkenning geschiedt op basis van de nummerplaat. Dat kenteken wordt vergeleken met een, geanonimiseerde, databank met de gegevens van merk, kleur en model die bij dat kenteken horen. De reclamemakers vinden het vooral belangrijk het type auto te bepalen: sportief, burgerlijk, gezinsauto enz.
Dat heeft te maken met het vaststellen van de doelgroep. Bezitters van sportwagens zijn door de bank mannen onder de 34. Die houden van vakantie in het buitenland, kopen luxeartikelen en zijn geïnteresseerd in elektronica. Het systeem zal een jaar worden beproefd. Ook Manchester wordt de eer gegund van dit soort opdringerige reclame en er zijn er meer op komst. De eerste reclamecampagne is voor de Mégane, een automodel uit de stal van Peugeot.

Het kan nog erger. In Canada schijnt in een tunnel naar het vliegveld van Toronto enkele maanden geleden veertig reclameborden te zijn geïnstalleerd met gezichtherkenningsprogrammatuur. Daarmee is het geslacht en de leeftijd van een persoon te bepalen. Wat daar verder mee gedaan wordt vertelt het verhaal niet, maar het lijkt er op dat de praktijken op internet, het bijeengaren van gegevens om persoonsgerichte reclame te kunnen leveren, ook in de buitenlucht gaan worden toegepast. Grote Broer begint steeds meer greep op ons doen en laten te krijgen en dan heb ik het niet eens over de ongebrijdelde nieuwsgierigheid van Amerikaanse en andere overheidsdiensten.
Voorlopig voordeel voor de adverteerders is dat voor dat straatinternet voorlopig nog geen reclameblokkeerders zijn uitgevonden die hun het leven op internet nu zo zuur maken.

Bron: Futura-Sciences

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.