In Australië hebben vandaag tienmiljoen klanten van telecombedrijf Optus het een tijdlang zonder telefoon en internet moeten doen. Tientallen ziekenhuizen kregen problemen met de communicatie. Vooralsnog is niet bekend wat de oorzaak van de storing is (geweest). Ook het elektronisch betalingsverkeer werd daardoor onmogelijk.
Volgens Kelly Bayer Rosmarin, directeur van Optus, zou niets wijzen op een webaanval. Vooralsnog lijkt de werkelijke oorzaak van de storing niet te zijn gevonden. Volgens de Australische overheid zouden zowel vaste als mobiele telefoons last hebben van de storing, die werd geconstateerd even na 4 uur plaatselijke tijd van Sydney (18.00 u dinsdag in West-Europa). Zeven uur later waren de problemen nog niet opgelost.
Tientallen ziekenhuizen konden niet gebeld worden. Met vaste telefoon waren voor de Optusklanten nooddiensten onbereikbaar. De storing is een voorproefje om te ervaren wat er gebeurt als de techniek het, door wat voor een oorzaak dan ook, het laat afweten.
Bron: le Monde