Worden we nu beloerd door de Bril van Facebook?

Vermeerderde bril

Man met ar-bril? (afb: Facebook)

Google is heel lang bezig geweest met een internetbril, maar heeft dat uiteindelijk  niet doorgezet. Nu schijnt Facebook met iets soortgelijks bezig te zijn in het Project Aria om zijn streven de echte wereld te verbinden met de schijnwereld (die ook wel eens virtuele of vergrote (of wat dan ook) wekelijkheid wordt genoemd. Met die bril wordt het volgen en bespieden van mensen een makkie en heb jij zin om ongevraagd aan dat Facebook-project mee te werken? Dat heeft ook de bezorgdheid van de onderzoeksters Sally Applin van de Yale-universiteit en van de Britse Catherine Flick van de, mij onbekende, De Montfortuniversiteit gewekt.
Vermeerderde of verbeterde werkelijkheid (AR in Engelse afko) wordt het ook wel genoemd. Daarbij wordt computerinformatie toegevoegd aan je zintuigelijke waarnemingen. Facebook gokt op dat ‘metaversum’ dat goed zou zijn voor ons mensen. Die vermeerderde werkelijkheid kan je dan op je computer te zien krijgen maar ook op je webbril. Het Amerikaanse leger schijnt er al gebruik van te maken om afstanden en locaties weer te geven van objecten en mensen die soldaten volgen.
Facebook noemt zijn AR-bril (of wat dan ook) een onderzoekhulp die vastlegt waar de gebruiker is, wat die hoort en ziet en waar die naar kijkt. Die informatie zou Facebook helpen om AR-producten te maken. Het vervelende is natuurlijk dat die ‘vermeerdere’ spullen overal gebruikt kunnen worden, ook in ruimtes waar die niets vermoedende jij zich bevindt. De Facebook-brillen zijn niet als spiewaar te herkennen, maar zien er uit als onschuldige brillen. Daar zouden duizenden mensen mee gaan rondlopen….
De twee onderzoeksters beschrijven in hun artikel een werkelijkheid waar mensen met die spionnenbrillen rondlopen zonder dat mensen die de dragers toevallig tegenkomen de mogelijkheid hebben zich aan de vermeerderde werkelijkheid van de dragers te onttrekken. En voorbeeld doet volgen, denken de twee.

Onverantwoordelijk

Centraal in hun artikel is het idee dat Facebook zijn eigen regels schendt die zijn vastgelegd de eigen verantwoordelijke innovatieprincipes waarvan principe 1 is: Verras mensen nooit. De onderzoeksters hebben al die principes bekeken en en zijn tot een vernietigend oordeel gekomen. “Er is een aanzienlijk verschil tussen wat bedrijven zeggen dat ze doen en wat ze zijn. Op zijn best schieten ze te kort en op zijn slechtst is het schadelijk.”

Bron: Alpha Galileo

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.