Wereldwijde web deel uitgevallen door technische malheur (?)

Datacentrum Google

Een datacentrum van Google

We maken onszelf steeds afhankelijker van digitale technieken en dan hakt een storing er stevig in. Het lijkt er op dat het wereldwijde web last heeft gehad van een grootschalige uitval. Daar zou een technisch probleem bij webdienstverlener Fastly de oorzaak van zijn geweest. Daardoor raakten weblocaties van, onder meer, Amazon, de Britse overheid en de New York Times op dinsdag voor minstens een uur onbereikbaar.
De uitval deed zich voor in verspreid liggende gebieden. Berlijn had nergens last van, terwijl in Londen, Texas en Nieuw-Zeeland weblocaties onbereikbaar waren. Enkele minuten na de uitval bekende Fastly, een bedrijf dat wolkdiensten aanbiedt, de schuldige te zijn. Het bedrijf gebruikt een techniek om het gebruik van de wolk te versnellen en om gebruikers en klanten massa-aanvallen te besparen. Dat betekent dat Fastly een bepaalde positie tussen klant en gebruiker moet innemen. Als daar dan iets mis mee gaat, dan kunnen bedrijven helemaal niet meer op het web komen.

De toegenomen centralisering van de internetinfrastructuur die in handen is gekomen van een paar grote bedrijven heeft tot gevolg dat technische fouten op een enkel punt grote gevolgen kunnen hebben. Zo leidde een probleem bij Cloudflare het vorig jaar tot een uitval van het web voor een half uur in steden in Noord- en Zuid-Amerika en Europa. De fout lag bij een fysieke koppeling tussen datacentra in Newark en Chicago die een geweldig dominoeffect had op bijna twintig datacentra over de hele wereld.

Bron: the Guardian

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.