Het alarmnummer (112) in Nederland was meer dan drie uur lang onbruikbaar. Dat leidde tot enige paniek bij de politie en andere diensten die van dat nummer gebruik maken. Om tien over halfacht meldde de KPN dat de storing zou zijn verholpen.
De storing zou maandagochtend om 4 uur zijn begonnen. Diverse diensten die gebruik van het alarmnummer maken publiceerden alternatieve nummers via sociale media en alarmmeldingen. De politie stuurde ook extra personeel de straat op. “We roepen iedereen op die een noodgeval te melden heeft of hulp nodig heeft de straat op te gaan”, adviseerde politiewoordvoerster Susanne van de Graaf op tv. “Er zijn zo veel mogelijk agenten op straat met walkietalkies die kunnen worden aangesproken.”
Sommige politievertegenwoordigers adviseerden mensen om via sociale media contact op te nemen met hulpdiensten, terwijl andere aanraadden hulp te gaan zoeken in openbare gebouwen. Dat klinkt als wilde paniek. Het laat maar weer eens zien hoe afhankelijk we onszelf hebben gemaakt van elektronische systemen en dat we nauwelijks een idee hebben wat te doen als het daar mis mee gaat.
Vroeger, sprak deze oude man, bestond dat alarmnummer niet en belden we met de (vaste; er was geen andere) telefoon met politie, brandweer of huisarts. Kan dat niet meer doordat al die diensten hun oproepen alleen nog maar binnenkrijgen via 112? Het lijkt me stug. De oorzaak van de storing is (mij) vooralsnog onbekend.
Bron: ABC News