Bedrijven hebben veel geld over om erachter te komen wat hun (eventuele) klanten willen en/of doen. Google is er een van de grootste bedrijven ter wereld mee geworden in nog geen twintig jaar. Nu schijnt het Amerikaanse bedrijfje Scanalytics uit Milwaukee een vloersensor ontwikkeld te hebben, waarmee een winkelier de klant ‘op de voet’ kan volgen en Scananalytics is niet het enige.
“Winkels van steen en beton hebben een nadeel ten opzichte van webwinkels: ze weten niet (goed) wat hun klanten in de winkel doen”, zegt Brian Sathianathan van Iterate.ai, een bedrijf dat andere ondernemingen helpt nieuwe technologie te zoeken en uit te proberen. Daar schijnt Scanalytics wat aan gedaan te hebben. Die vloersensoren registreren waar veel mensen lopen en daarmee zou je, bijvoorbeeld, de energiekosten in verzorgingshuizen kunnen verminderen. Winkelbedrijven zijn echter de grootste klanten van Scanalytics. Die willen er met die vloersensoren achter komen hoe klanten zich bewegen in hun winkels(s).
Het wordt steeds makkelijker om mensen te volgen. Telefoons zijn daarbij de ideale ‘peilstations’ bij uitstek, maar met wifipeiling kun je niet precies zeggen waar iemand zich ophoudt. Dat kan centimeters van de plank met dure parfums zijn, maar ook meters.
Sunglass Hut en ‘smaakmaker’ Jo Malone gebruiken lasers en bewegingssensoren om erachter te komen of een product wordt opgepakt, maar niet gekocht. Bedrijven als Venlytics in Toronto (Canada) en Prism in San Francisco (VS) gebruiken kunstmatige intelligentie bij hun camera’s om bewegingen van mensen te analyseren. Die systemen kunnen ook direct, bijvoorbeeld, tegoedbonnen naar de telefoons van winkelaars versturen, zegt Jon Nordmark van Iterai.ai. Nordmark vindt het idee van Sacanalytics ‘super nuttig’ voor de winkelier. Dat zou ook gebruikt kunnen worden om klanten digitaal tegoedbonnen te kunnen sturen.
Op de voet
Volgens Joe Scanlin van Scanalytics is dat ook precies waar die vloersensoren voor bedoeld zijn. De sensoren ‘lezen’ de individuele voetafdruk om iemand afzonderlijk te kunnen volgen. Het systeem zou de winkelier ook kunnen vertellen wanneer het de juiste tijd is om de aarzelende winkelaar een ‘wortel’ voor te houden, voordat hijzij haarzijn belangstelling verliest.
Een fietsenzaak in Wisconsin gebruikt de vloersensoren, die papierdun zijn en kunnen worden weggemoffeld onder het tapijt, om het aantal klanten te tellen dat op ieder van de acht verdiepingen tellende winkel komt. Winkeleigenaar Noel Kegel denkt er aan om meer sensoren te kopen zodat hij in de gaten kan houden welke producten in zijn winkel populair zijn.
Scanalytics stelt zo’n 150 klanten in de VS maar ook in andere landen te hebben, waarvan tweederde winkelbedrijven. De kosten van het systeem zijn afhankelijk van het te bemeten vloeroppervlak en de toepassingen die gebruikt worden en liggen tussen de 20 en 1000 dollar per maand.
Er zijn mensen. en tot die categorie behoor ik ook, die dit soort ontwikkelingen een verdere aantasting van hun persoonlijke levenssfeer zullen vinden, maar volgens Scanlin verzamelt zijn systeem geen gegevens die teruggevoerd zouden kunnen worden tot personen, maar hoe zit dat dan met het digitaal versturen van die coupons?
Voorlopig zijn er nog niet veel winkels met dit soort volgsystemen, maar volgens Ghose Anindya, hoogleraar bedrijfskunde aan de universiteit van New York zal dat snel veranderen. Hij denkt dat deze praktijken over een paar jaar normaal zijn.
Bron: ABC News