Volgens de Amerikaanse privacyorganisatie EFF schieten zowel de webwinkelgigant Amazon als de berichtendienst WhatsApp ernstig te kort als het gaat om de bescherming van de privesfeer van hun klanten/gebruikers. De EFF noemt hun prestaties op dat terrein teleurstellend.
In dit zevende privacyjaarverslag onderzocht de EFF het doen en laten op het gebied van privacy van 26 bedrijven tegenover hun klanten/gebruikers maar tegenover de steeds inhaliger overheid. Negen bedrijven scoorden hoog (vijf sterren), waaronder Adobe, Dropbox, Lyft en Uber. Google, Apple en Microsoft kwamen niet verder dan vier sterren, Amazon en WhatsApp dus niet verder dan twee sterren.
De laatste twee bedrijven werd vooral verweten dat ze geen helder beleid hadden ten aanzien van verzoeken van de overheid om gegevens. Ook zouden ze niet aan de normen van de EFF voldoen wat betreft het niet verkopen van gegevens hun klanten/gebruikers. Daarnaast zouden de twee bedrijven vrij klakkeloos verzoeken van de overheid om gegevens honoreren.
Slechter
Het kan nog slechter. De Amerikaanse telecombedrijven AT&T, Comcast, T-Mobile en Verizon kunnen bogen op slechts een EFF-ster, doordat ze ook nog eens hun klanten niet op de hoogte brengen van het verstrekken van klantgegevens aan de overheid.
Toch constateert de organisatie dat er vooruitgang zit in de bescherming van de privésfeer in de laatste zeven jaar. Alle 26 beoordeelde bedrijven hadden wel iets uit de kast getrokken. De EFF looft ook acties van 21 van de 26 bedrijven die acties ondernomen hebben tegen de gammele wetten in de VS als het gaat om het verzamelen van gegevens door de overheid.
“Alles bijeen hebben techbedrijven meer inzicht gegeven, maar de telecombedrijven falen in het bestrijden van de ‘inhaligheid’ van de overheid”, zegt Nate Cardozo van EFF. Toch vindt hij dat het nog beter kan: “We verwachten dat die bedrijven de gegevens die we ze toevertrouwen beschermen en niet uitbaten.”
Bron: the Guardian