De Amerikaanse veiligheidsdeskundige Chris Roberts zou naar eigen zeggen tijdens een vlucht de controle over een vliegtuig hebben overgenomen. Al langer circuleren er berichten dat vliegtuigen elektronisch zijn te kapen. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing zegt dat dat niet mogelijk is, maar de Amerikaanse federale recherche FBI beschouwt Roberts als uiterst gevaarlijk. De Amerikaanse tv-zender CNN en de Canadese nieuwszender APTN kwamen met het nieuws naar buiten. Eerder had de Amerikaanse overheidsorganisatie GAO de kwestie al aangekaart.
Roberts is de afgelopen jaren drie maal verhoord door de FBI, tweemaal vrijwillig en eenmaal gedwongen. In de eerste twee gesprekken wilde hij de FBI op veiligheidslekken wijzen in vliegtuigen. Voor het derde gesprek werd hij opgepakt op het vliegveld van Syracuse (VS), nadat hij een tweet had rondgestuurd: “Zit in een 737/800 met een IFE-ICE-Satcom-box. Zullen we met de EICAS-berichten spelen? Of met “Pass oxygen on”. Nou?” . Vier uur lang werd hij verhoord over zijn idee de zuurstofmaskers tevoorschijn te toveren. Zijn klapdoos en zijn iPad werden in beslag genomen. Een FBI-agent zou onder ede hebben verklaard dat Roberts zeker een keer een vliegtuig elektronisch had gekaapt en een opdracht tot stijgen zou hebben gegeven. Het vliegtuig zou van zijn koers zijn afgeweken. Dat had hij in gesprekken met de FBI verklaard. Of het waar is is niet duidelijk, maar de FBI denkt dat Roberts dat kan. Hij zou zich daarbij, gebruik makend van het amusementssysteem van het vliegtuig, toegang hebben verschaft tot de boordcomputer van het vliegtuig. Roberts zelf beschouwd zich als voorvechter voor de goede zaak. Hij verdient zijn geld met het ontdekken van veiligheidslekken in computersystemen en netwerken. Zijn specialiteit is, het zal niet verbazen, de boordcomputer in vliegtuigen. Het schijnt vrij makkelijk te zijn via de elektronische ‘speeldoos’ die onder vrijwel elke vliegtuigstoel is te vinden, zich toegang te verschaffen tot de boordcomputer, vertelde hij CNN in april. Hij had allerlei vlieggegevens kunnen inzien op zijn computer die aangesloten was op de ‘speeldoos’, de aangehaalde IFE-ICE-Satcom-box. Hij zei niet dat hij ook de motoren zou kunnen bedienen. Boeing denkt dat dat niet mogelijk is. Het passagierssysteem en het vlieg- en navigatiesysteem zouden rigoureus gescheiden zijn. Bovendien zouden er zonder de toestemming van de piloot geen commando’s worden verwerkt. Tegenover het blad Wired wilde Roberts zich daar niet over uit laten. Die passage zou uit zijn verband gerukt zijn, door de FBI (neem ik aan).
Bron: der Spiegel