Cadeau- of tegoedkaarten voor webwinkels, bouwmarkten, winkelketens en dergelijke die werken met een streepcode schijnen makkelijk te kunnen worden misbruikt. Weliswaar komt dit verhaal van het Duitse blad der Spiegel, maar er is weinig reden om aan te nemen dat het hier te lande beter zou zijn. Vaak is een plakbandje genoeg, zo meldt het blad op basis van het computertijdschrift “c’t”. Slachtoffers zijn de argeloze bezitters van die kaarten.
Veel van deze debetkaarten zijn beveiligd door een opgedrukte streepcode of een magneetstrook. Streepcodes zijn makkelijk te kopiëren of zelf te maken, zodat listige oplichters een duplo van de kaart kunnen maken. De oplichter kan dan die duplo verkopen en zelf de originele kaart gebruiken of zelf de duplo gebruiken. Bij cadeaukaarten van iTunes van Apple, bijvoorbeeld, kan de streepcode met behulp van plakband of lijm met een andere code worden overgeplakt. Als iemand een aldus behandelde kaart koopt, kan de dader met zijn kopie gaan winkelen. Volgens een fabrikant van de kaarten, Retailo, zou fraude met kaarten in de VS nauwelijks voorkomen. De ook in Nederland actieve keten MediaMarkt stelde maatregelen te zullen nemen om bedrog onmogelijk te maken.
Bron: der Spiegel