Ramirez: “Bedrijven verzamelen erg veel digitale gegevens”

Edith Ramirez (FTC)

Edith Ramirez, voorzitter van de Amerikaanse federale handelscommissie

Elke klik die je met je computer of mobiel maakt is bijna raak. We zijn zo gewend om op het wereldwijde web rond te struinen en we doen er ook steeds meer zaken. Al die bewegingen worden door gretige bedrijven vastgelegd om je te kunnen bestoken met fijnmazige reclame. Mevrouw Edith Ramirez, voorzitter van de Amerikaanse federale handelscommissie, waarschuwde tegen die trend in een toespraak op de grote elektronicabeurs CES in Las Vegas. “Al die verbonden apparaten bieden gemak en een betere gezondheidszorg, maar daar worden ook gigantische hoeveelheden consumentengegevens mee verzameld, opgeslagen en gedeeld, waarvan sommige zeer persoonlijk zijn. Dat is een enorm privacyrisico”, zei Ramirez. Ze wees ook op de groeiende integratie van die ‘verbondenheid’. Ook auto’s, huizen en zelfs lichamen raken steeds meer verstrikt in het wereldwijde web.

Er is weinig kans op dat die ontwikkeling niet onverminderd zal doorzetten. Veel op internet gaat om het vergaren en uitwisselen van die  gegevens. Dat kan omdat velen er nog steeds van uit gaat dat het web gratis is of moet zijn. Veel mensen hebben hun elektronische brievenbus gestald bij bedrijven als Google en Microsoft en bedienen hun vrienden en familieleden ‘voor niks’ op Facebook. Gratis, maar dat betekent wel dat hun berichten continu worden ‘uitgekamd’ op interessante informatie. Dat heeft die bedrijven geen windeieren gelegd. Nieuwkomers op die markt verzamelen, zou je kunnen zeggen, in het wilde weg. Je weet nooit waar dat goed voor is. Ramirez vindt dat een zorgelijke ontwikkeling.
Hoe link dat allemaal is laat de recente e-kraak bij Sony Pictures zien, waardoor allerlei persoonlijke gegevens op straat zijn komen te liggen. Sony kan zijn borst nat maken. Oud-medewerkers zijn al naar de rechter gestapt en met het zich steeds uitbreidende web, onder anderen met het internet-der-dingen, zal de databerg alleen nog maar groter worden en de risico’s dat ze in de verkeerde handen terecht komen exponentieel toenemen. Klaar ben je er mee, maar dat hebben de consumenten natuurlijk ook wel een klein beetje aan zichzelf te verwijten. Er zijn middelen en mogelijkheden genoeg je af te schermen van al die overdadige nieuwsgierigheid en gegevensgraaiing, maar als je denkt dat alles op internet gratis moet zijn, dan heb je inderdaad een probleem…

Bron: Washington Post

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.