“Jongeren hebben te weinig kennis over de mechanismen van sociale media en beschikken over onvoldoende vaardigheden om hun privacy effectief te beschermen.” Dat is een van de conclusies van een vierjarig onderzoek EMSOC, waaraan zes onderzoeksgroepen hebben meegewerkt. Jongeren denken dat niet zij, maar vooral anderen kwetsbaar zijn voor inbreuken op de privésfeer, maar toch is maar de helft in staat de privacyinstellingen voor toepassingen op Facebook terug te vinden. Bij 83% hebben de apps meer toegang dan dat hun ‘meesters’ denken dat ze hebben. Ruim eenderde is niet in staat op Facebook reclame te herkennen.
“Jongeren hebben te weinig kennis over de mechanismen van sociale media en beschikken over onvoldoende vaardigheden om hun privacy effectief te beschermen”, zegt Dorien Baelden van SMIT van de Vrije Universiteit in Brussel, één van de zes onderzoeksgroepen betrokken bij EMSOC (‘User Empowerment in a Social Media Culture’). Het onderzoeksproject heeft zich de afgelopen jaren gericht op sociale media vanuit de invalshoeken privacy, sociale media-geletterdheid en inclusie. De uitslag van het onderzoek is weer een klap voor de mythe dat jongeren zo goed hun weg in de digitale wereld kunnen vinden.
Bron: De Standaard