De Amerikaanse geheime dienst, de NSA, is ernstig in opspraak gekomen door zijn ongebreidelde nieuwsgierigheid en zelfs in de VS gaan er stemmen op die dienst aan banden te leggen, maar ondertussen lijken bedrijven het ‘goede voorbeeld’ van de NSA te gaan volgen en misschien nog wel driftiger dan de geheime dienst dat deed, zo meldt het Amerikaanse webblad Wired. Verschillende bedrijven zijn bezig hun bezoekers met een grotere hardnekkigheid te gaan volgen dan tot nu toe met de relatief open technieken als ‘koekies’ mogelijk. Deze week werd bekend dat Microsoft daar mee bezig is en ook Google, in het NSA-schandaal de vermoorde onschuld spelend, is aan de gang is gegaan om de wereld na de koekies.
“In het koekiestijdperk hebben gebruikers weinig te vertellen”, zegt Marc Rotenberg van het EPIC, “maar nu wordt het nog slechter doordat de volgtechniek verder weggestopt is en minder bedrijven de reclamegegevens beheersen.” Volgens Rotenberg zouden we ons verre moeten houden van het volgen op surfgedrag, mede ook omdat de NSA daar hoogstwaarschijnlijk misbruik van maakt. Koekies van DoubleClick (ook Google) zouden kunnen worden gebruikt om mensen ook op het ‘veilige’ Tor-netwerk te volgen, dat er juist is om anoniem je ding te kunnen doen. NSA zou dat volgens een artikel in the Guardian voor elkaar gekregen hebben doordat gebruikers fouten hadden gemaakt in een overigens sterk Tor-systeem, stelt Wired. Microsoft is volgens het reclameblad Ad Age bezig met een volgsysteem op verschillende media. Daar komen geen koekies meer aan te pas. Het schijnt dat de gebruiker daar wel toestemming voor moet geven, maar, net als bij koekies bij de Nederlandse publieke omroep, zal de gebruiker waarschijnlijk weinig keus hebben. Of het anonieme Tor-netwerk bestand is tegen deze nieuwe indringers is nog niet duidelijk.
Ook Google werkt aan een vervanger van het koekie: Adid. Ook vindt het bedrijf dat het recht heeft op je profielfoto voor afvertentiedoeleinden. Het lijkt er op, zegt Wired, of de bedrijven een soort wapenwedloop zijn terechtgekomen, met als doel heel gerichte reclame te kunnen verkopen. Internetgebruikers lijken zich, stelt Wired, drukker dan vroeger te maken over het stelen van informatie. Hopelijk zullen ze ook alert zijn bij de nieuwe gulzigheid van de Google en Microsoft van deze (web)wereld, hoopt Wired. Ik zou zeggen: het wordt zo langzamerhand tijd om Google te mijden en Chrome in de prullenbak te gooien.
Bron: Wired