Kun je vliegtuigen met Android kapen?

Blijkens een bericht in de Volkskrant zijn Kamerleden bang dat ook vliegtuigen elektronisch te kapen zijn.
Wassila Hachchi (D66) heeft staatssecretaris Wilma Mansveld gevraagd daar uitsluitsel over te geven.
De kwetsbaarheid van het vliegverkeer is de wereld in gekomen door uitspraken van beveiligingsdeskundige en opgeleid piloot Hugo Teso op het Hack in the Box-congres in Amsterdam, dat je met een app op een simpele Android-telefoon (PlaneSploit) het ‘roer’ van een vliegtuig kunt overnemen. Hij maakt daarbij misbruik van twee notoir onbetrouwbare communicatiesystemen in een vliegtuig: ADS-B dat informatie over het vliegtuig naar de luchtverkeersleiding stuurt en waarover het vlucht- en weergegevens ontvangt en ACARS dat berichten uitwisselt tussen vliegtuigen onderling en met vluchtleiders via radio en satelliet. Die systemen zijn gevoelig voor passieve en actieve aanvallen. Teso gebruikte ADS-B om doelen te kiezen en ACARS om gegevens te verzamelen over de boordcomputer en voor het afleveren van berichten om het ‘gedrag’ van het vliegtuig te beïnvloeden. Zo liet hij het vliegtuig een aantal opdrachten uitvoeren zoals “Ga hier heen’ en ‘Be punckish’ (een manier om vliegers aan te geven dat er stront aan de knikker is, compleet met knipperende lichten en alarmgeluid). Teso liet in zijn verhaal niet het achterste van zijn tong zien over de manier waarop hij was ingebroken. Vliegtuig te kapen met telefoon
Volgens Hachchi zou Teso beweert hebben dat hij de automatische piloot van het vliegtuig zou kunnen overnemen of laten neerstorten. Zij begrijpt niet waarom er in de luchtvaart met zulke oude en onbetrouwbare systemen wordt gewerkt, soms wel 40 jaar oud. Belangrijke barrière bij vernieuwing van dergelijke systemen in de luchtvaart is juist die veiligheid. De bestaande systemen hebben bewezen te werken en van de nieuwe moet dat nog maar eens worden aangetoond. Problemen bij de introductie van min of meer revolutionaire innovaties in de luchtvaart, zoals de A-380 van Airbus en de Dreamliner van Boeing, laten zien hoe gevoelig vernieuwing in die branche ligt.
Hachchi vindt dat Nederland in Europa moet aandringen op een snelle verbetering van de veiligheid van vliegtuigsystemen. “Nederland heeft een van de drukste luchthavens ter wereld, met onze veiligheid in de lucht moet niet gesjoemeld worden”, laat de Volkskrant haar zeggen.

Bron: De Volkskrant/net-security.org

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.