Toepassingen ‘lekken’ locatiegegevens naar dataveelvraat Gravy

Datagaring Gravy AnalyticsSommige van ’s werelds populairste toepassingen worden hoogstwaarschijnlijk gekaapt door malafide bedrijven om op grote schaal gevoelige locatiegegevens van telefoons (zowel iOS als Android) te verzamelen, waarbij die gegevens terechtkomen bij een locatiegegevensbedrijf waarvan de dochteronderneming eerder wereldwijde locatiegegevens aan Amerikaanse opsporingsdiensten heeft verkocht.
De duizenden apps, zo blijkt uit gekraakte bestanden van locatiegegevensbedrijf Gravy Analytics, omvatten alles van spellen als Candy Crush, van koppelapps als Tinder tot zwangerschapsregistratie en religieuze gebedsapps voor zowel Android als iOS.
Omdat een groot deel van de verzameling plaatsvindt via advertenties – niet via code die is ontwikkeld door de app-makers – gebeurt deze gegevensverzameling waarschijnlijk zonder medeweten van gebruikers of zelfs app-ontwikkelaars.

De gegevens bieden een inkijkje in de wereld van de webreclame. Vroeger betaalden locatiedatabedrijven app-ontwikkelaars om code op te nemen om de locatiegegevens van hun gebruikers te verzamelen. Veel bedrijven zijn in plaats daarvan overgestapt op het verkrijgen van locatie-informatie via het advertentiesysteem, waarbij bedrijven bieden om advertenties in apps te mogen plaatsen. Dat betekent wel dat gegevenshandelaars kunnen ‘meegenieten’ en de locatie van mobiele telefoons van mensen kunnen verzamelen.
“Dit is een nachtmerriescenario voor de privacy, want dit datalek bevat niet alleen gegevens die afkomstig zijn van de reclamesystemen, maar er is ook een bedrijf dat zich gedraagt ​​als een wereldwijde veelvraat en doet wat het wil met elk gegeven dat op zijn pad komt”, aldus Zach Edwards van het digitale-beveiligingsbedrijf Silent Push.

De lijst bevat koppelstekken als Tinder en Grindr, spellen als Candy Crush, Temple Run, Subway Surfers en Harry Potter: Puzzles & Spells, vervoerstoep Moovit een menstruatieapp met meer dan tienmiljoen gebruikers, populaire sporttoep MyFitnessPal, sociaal netwerk Tumblr, Yahoo’s e-post, Microsoft’s 365 office en vluchtvolger Flightradar24.
De lijst vermeldt ook religieus gerichte toeps, verschillende zwangerschapsappss en veel VPN-toepassingen, die sommige gebruikers, ironisch genoeg, gebruiken om hun privésfeer te beschermen. Vaak stellen de aangesproken bedrijven en appmakers dat ze geen weet hebben van deze manier van datagaring. Sommige zeggen zelfs nog nooit van Gravy gehoor te hebben.

Gravy

Gravy Analytics, tegenwoordig samengegaan met Unacast, is een bedrijf dat een groot deel van de rest van de locatiegegevensbranche op het web zou aandrijven. Het bedrijf verzamelt locatiegegevens van mobiele telefoons uit verschillende bronnen over de hele wereld en verkoopt die vervolgens aan commerciële bedrijven of, via zijn dochteronderneming Venntel, aan Amerikaanse overheidsinstanties. Tot de klanten van Venntel behoorden de Amerikaanse overheidsdiensten als de immigratiedienst, de douane, de FBI en de drugsbestrijding.

Bron: Wired

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.