Ray-Ban in de voetsporen van Google: de webbril

Google is er mee opgehouden om een webbril te maken, maar Facebook schijnt dat neergelegde stokje te hebben overgenomen, zodat je nu constant je buren kan bespieden en daarbij alle op het web verzamelde kennis tot je beschikking hebt. Of eigenlijk is het het poenige zonnebrillenmerk Ray-Ban dat die webbril in elkaar heeft geschroefd.
Natuurlijk moet zo’n ding dan weer een ‘slimme’ bril heten, terwijl spionnenbril een beter woord zou zijn. Je kunt er foto’s en video’s mee maken, er zit een microfoontje en een geluidsuitgang en er zit vast nog wel meer fraais op. Je kan het ding met je stem bedienen. Dat zal weer een hoop loos geleuter opleveren en dan hebben we het nog niet over het probleem van de aantasting van je privésfeer.
Snapchat schijnt al de derde versie van iets dergelijks te hebben. Daar schijnt de ‘vinding’ van Facebook (Ray-Ban, dus) door/op geïnspireerd te zijn. Wantrouw van nu af aan alle brildragers. Facebook vindt dat de mens te allen tijde verbonden dient te zijn. Ik kan je verzekeren dat het heel heilzaam is dat idee niet op te volgen.

Facebook schijnt zich niet druk te maken over de privacy. Vraag is of deze webbril wel aanslaat. De bril van Snapchat is niet echt een succes. Volgens een woordvoerster van Facebook is er geen webbril als deze van Ray-Ban. Die ziet er uit als standaard-Wayfarers van Ray-Ban (beetje suffe dingen, wat mij betreft) en dat zou al verkoopargument genoeg (moeten) zijn. Facebook denkt de trend te gaan zetten. Mogen we hopen Smoelenboek er mee op zijn bek gaat…

Bron: the Guardian

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.