De Amerikaanse douane (CBP) zou een systeem gekocht hebben waarmee gegevens van een boordcomputer van een auto zouden kunnen worden ‘opgezogen’. Daarmee zou de douane weten waar de auto is geweest en wie de vrienden van de eigenaar zijn en (veel) meer dan dat. Auto’s die altijd verbonden zijn, de meeste tegenwoordig, zijn daardoor ook altijd kwetsbaar…
De CBP zou van het Zweedse bedrijf MSAB apparatuur van het Amerikaanse merk Berla hebben gekocht. Daarmee zou niet alleen informatie van het computersysteem in een auto worden gestolen maar ook van met dat systeem gesynchroniseerde mobiele apparaten zoals telefoons. Deze apparatuur, aangeduid met iVE, zou het enige systeem voorhanden zijn die deze trucs zou kunnen uithalen.
Die boordcomputers verzamelen veel meer gegevens dan de eigenaars van de wagens beseffen, zeker als die ook nog eens worden ‘gekoppeld’ aan mobiele apparatuur. MSAB belooft dat het systeem een grote hoeveelheid informatie uit die boordcomputer kan ‘opzuigen’. Dat zou dan gaan om bestemmingen, favoriete locaties, belgeschiedenis, contacten, sms-berichten enz. Zelfs gewiste gegevens zouden kunnen worden opgehaald (gestolen zou een betere aanduiding zijn).
Ook het bedienen van de verlichting, openen van deuren, snelheid en wat zo’n systeem nog meer registreert zouden voor het oprapen liggen. IVE zou dat kunnen bij meer dan twintig automerken en dat aantal wordt rap uitgebreid.
Amerikaanse burgerrechtenorganisaties zijn bevreesd dat deze apparatuur breder zal worden ingezet. Het Zweedse bedrijf wilde niet ingaan op de privacyaspecten van iVe.
De CPB is de grootste opsporingsdienst in de VS. De douaneorganisatie zou wel degelijk beseffen dat ze misbruik maken van de onwetendheid van mensen. Zo zouden gegevens van je telefoon worden overgezet op de boordcomputer van de auto als je die daar oplaadt, volgens Ben LeMere (twitterprofiel), oprichter van Berla.
ACLU
Volgens de burgerrechtenorganisatie ACLU zeggen dat soort ondernemers: We kunnen misbruik maken van mensen omdat ze dom zijn. Ongetwijfeld zullen ook andere opsporingsdiensten in de VS en elders deze ontwikkelingen met belangstelling volgen. Het blijkt nog steeds lastig telefoons ‘open te breken’, maar via de boordcomputers van auto’s zou de politie (en erger) aan hun gerief kunnen komen. Die zijn kennelijk slechter beveiligd dan telefoons.
“Dit grijpt diep in en dat verontrust ons”, zegt Mohammad Tajsar van UCLA. De douanedienst ressorteert onder het ministerie voor binnenlandse veiligheid, dat ook verantwoordelijk voor de verspreiding van dergelijke spionagetechnologie bij de Amerikaanse opsporingsdiensten. Tajsar: “Wat de CPB heeft sijpelt door naar de plaatselijke politie. Dat is geen theoretisch verhaal.”
Bron: the Intercept