Koekies zijn progjes die de digitale communicatie moeten vergemakkelijken, maar ook het stelen van allerlei gegevens van je computer of telefoon. Google schijnt een nieuwe techniek ontwikkeld te hebben, FLoC genaamd, die reclamekoekies zou moeten vervangen. Dat systeem wordt nu getest, maar privacyorganisaties zoals het EFF zijn allesbehalve positief.
Kunnen we onze privésfeer beschermen door op te gaan in de massa? Dat denkt Google althans, die nu FLoC (Federated Learning of Cohorts) gaat uitproberen in het kader van het Googleprogramma privacyzandbak (sandbox). Natuurlijk is het weer een heel slim systeem dat al doende leert en toepast op groepen gebruikers. We zullen dan niet meer als individuen worden beschouwd, maar als onderdeel van zo’n groep (die cohortes, dus).
Veel op het web is nog steeds gratis aangezien bedrijven je surfgegevens, die ze via die malle koekies krijgen, gebruiken om je gerichte reclame te sturen. Koekies kunnen uitgeschakeld worden, ook in de webrauzer van Google, maar het bedrijf wil het bedrijven mogelijk maken om gericht reclame te maken. Vandaar die groepen in FLoC.
Proef
Google neemt nu dus een proef met FLoC onder een half procent van de Chrome-gebruikers, zonder het die mensen te vertellen. Als je wilt weten of je ook ‘proefpersoon’ bent, dan kunt je dat op Am I FLoCed ? controleren. Die webstek is ingericht door het al eerder genoemde EFF, die FLoC een erg slecht idee vindt. De zoekmachine DuckDuckGo zou een extensie hebben die FLoC uit kan zetten.
Bron: Futura-Sciences