We hannesen allemaal met die ‘debieltjes’ die zo vreselijk handig zijn (met de nadruk op vreselijk). Er zijn inmiddels hele volksstammen die niet meer zonder kunnen leven. Psychologen van de Ludwig-Maximilian-universiteit Rond Markus Bühner zijn eens gaan kijken wat je met die door bedrijven verzamelde gegevens kan doen en kwamen tot de conclusie dat je daaruit veel over de persoonlijkheid van de gebruikers te weten kan komen, waarschijnlijk meer dan die zelf beseft.
Inmiddels zijn sociologen al bezig op basis van gegevens die over je worden rondgestrooid door het wereldwijde web onderzoek te doen naar het sociale gedrag van telefoongebruikers. De onderzoekers rekruteerden 624 vrijwilligers voor hun onderzoeksproject. Die proefpersonen vulden een vragenlijst in over hun persoonlijkheid en installeerden een toepassing op hun telefoon die daar 30 dagen op zou blijven staan. Die toep verzamelde gecodeerde informatie over het gedrag van de gebruiker. De onderzoekers waren vooral geïnteresseerd in communicatiepatronen, sociaal gedrag, verplaatsingen, muziekkeuze, gebruikte toepassingen en het telefoongebruik (wanneer en hoe lang).
Al die gegevens en de (zelf geschreven) antwoorden op de vragenlijst werden vervolgens met een zelflerend algoritme geanalyseerd en vergeleken. Daar rolden voorspellingen uit over de persoonlijkheid van de 624 proefpersonen. De onderzoekers concentreerden zich op de vijf belangrijkste persoonlijkheidskenmerken: openheid, nauwgezetheid, extrovertheid, vriendelijkheid en emotionele stabiliteit.
Het bleek dat het algoritme goed in staat was de belangrijkste persoonlijkheidskenmerken van de proefpersonen te bepalen aan de hand van de telefoongegevens. Zelfs kon bepaald worden welke soorten digitaal gedrag het meest vertellen over de persoonlijkheid zoals de gebruikers die zelf opgaven (via de vragenlijst). Zo vertelden communicatiepatronen en sociaal gedrag veel over wat mensen zeggen over hun mate van extraversie/introversie. De tijden van gebruik zeiden veel over de nauwgezetheid van iemand zoals hijzij die zelf ziet. Openheid kwam er alleen uit als allerlei gegevens werden gecombineerd.
Betrouwbaarheid
De resultaten van dit onderzoek zouden van grote waarde zijn voor gedragsonderzoek aangezien tot nu toe uitsluitend werd gewerkt met zelfbeoordelingen. Desalniettemin zou die conventionele methode genoeg inzicht geven om, bijvoorbeeld, de kans op professioneel succes in te schatten. Bühner: “We weten echter nog steeds weinig hoe mensen zich in hun dagelijks leven gedragen buiten wat ze vertellen in de vragenlijsten. Telefoons zijn bij uitstek geschikt om de zelf gegeven informatie te vergelijken met echte gedragspatronen.”
Medeonderzoeker Clemens Stachl begrijpt ook wel dat dit soort informatie waarschijnlijk de honger van techbedrijven naar gegevens nog verder zal aanwakkeren. Hij vindt dan ook dat we niet alleen naar privacywetgeving moeten kijken maar ook naar kunstmatige intelligentie. Er zijn voordelen en gevaren. De mogelijkheden, zowel wetenschappelijk als zakelijk, zijn enorm, denkt hij. “Dat zal ongetwijfeld het leven van een groot aantal mensen verbeteren, maar we moeten er wel voor zorgen dat de hele gemeenschap daarvan mee profiteert.”
Bron: Alpha Galileo