Zuckerberg zegt privacy heel serieus te nemen

Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg in gelukkiger tijden (afb: WikiMedia Commons)

Al vijftien jaar melkt Facebook zijn gebruikers uit om die gegevens door te kunnen verkopen aan de willige betaler, maar sinds een reeks schandalen acht baas Zuckerberg het nodig om de wereld te verkondigen dat Facebook je privacy serieus gaat nemen. Hoedt U als de vos de passie preekt.
“Als ik aan de toekomst van internet denk, dan geloof ik dat een op privacy gericht communicatieplatform belangrijker wordt dan de open platforms van vandaag”, schrijft de goedzak in een blogbericht over zijn nieuwe ‘visie’. Mark vindt dat Facebook en Instagram, beide Facebookmedia, de digitale equivalenten zijn van het marktplein, maar dat steeds meer mensen behoefte hebben aan het digitale equivalent van de huiskamer. “Privacy geeft mensen de vrijheid zichzelf te zijn en natuurlijker te communiceren.”
De brave Mark heeft het niet over de kern van zijn bedrijf, zo veel mogelijk gegevens over zijn gebruikers verzamelen om die door te kunnen verkopen, maar over een nieuwe berichtendienst. Die zou als kenmerk privacy hebben: volledige versleuteling en het verdwijnen van berichten na een bepaalde periode. Critici denken dat de nieuwe zet van Zuckerberg een wassen neus is met als enige doel het imago op te vijzelen en daardoor de markt te blijven beheersen.
“Privacy is het recht van de burgers te kunnen bepalen wat er gedeeld wordt en hoe”, zegt Jonathan Albright van het Tow-centrum voor digitale journalistiek. “Er is niks aan die controle veranderd. De toegang tot de gegevens is nog steeds voorbehouden aan Facebook en die voorwaarden zullen worden uitgebreid naar de andere diensten van Facebook (Instagram en WhatsApp; as).” Het beste dat je met Facebook kunt doen is je profiel opdoeken.

Bron: the Guardian

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.