China: de overheid luistert je auto af (misschien)

S-model van Tesla

S-model van Tesla

We leuteren vaak over slimme steden, slimme auto’s en andere onzin, maar altijd verbonden betekent altijd link. Link dat er iemand meeluistert voor wie jouw communicatie niet bedoeld is. Het komt hoogstwaarschijnlijk steeds vaker voor dat de overheid meeluistert. China heeft de naam, maar vlak het westen niet uit met inlichtingendiensten die miljarden te besteden hebben om de rest van de wereld te bespioneren.
Volgens specificaties uit 2016 worden de gegevens van elke elektrische auto (maar ik neem aan elke andere verbonden voertuig) constant verstuurd naar de fabrikant, die stuurt dan een deel van die gegevens weer door naar gegevensgaarpunten van de Chinese overheid. Dan hebben we het over locatie, batterijstand en gegevens over motorfuncties. In China zijn 61 van dat soort centra.
Toen Junhua Sjan zijn witte Tesla X kocht dacht hij een mooie en snelle auto te kopen (voor zover een auto mooi kan zijn), maar hij wist niet dat zijn Tesla constant gegevens verstuurd aan de Chinese overheid over zijn locatie. Daar is Tesla niet enig in. China heeft alle fabrikanten van elektrische auto’s ‘verzocht’ om dezelfde gegevens te verstrekken. “Ik wist dat niet. Tesla is prima, maar waarom die informatie doorgeven aan de overheid? Dit gaat om privacy”, zegt de wat naïeve Sjan. Alle fabrikanten van elektrische auto’s geven informatie door aan de Chinese overheid, zo ontdekte het persbureau Associated Press, zonder dat de kopers daarvan op de hoogte zijn.

De fabrikanten zeggen eenvoudig de regels te volgen, die alleen betrekking zouden hebben op E-voertuigen. De Chinese overheid beweert dat die nodig zijn voor de statistieken, om de openbare veiligheid te vergroten en om fraude met subsidies te voorkomen. Dat zou in andere grote markten voor de E-voertuigen elders in de wereld niet gebeuren.
Volgens critici heeft de Chinese overheid die gegevens niet nodig voor waarvoor die zegt dat ze bedoeld zijn. China is al ver gevorderd in zijn streven het doen en laten van zijn burgers voortdurend te kunnen volgen. Uiteindelijk hebben we het hier over een dictatuur (ook al doet iedereen of zijnhaar neus bloedt).
“Je leert veel over de dagelijkse bezigheden van mensen. Voor mij is dat overdreven bespionering omdat bijna alles wat je doet in de gaten wordt gehouden”, zegt een (waarschijnlijke) jaloerse Michael Chertyoff, die onder George Bush jr. minister van binnenlandse veiligheid was. Chertyoff vindt dat de autofabrikanten bij zichzelf te rade moeten gaan. “Ze zouden zich moeten afvragen of dat iets is wat ze in overeenstemming kunnen brengen met hun bedrijfsfilosofie, zelfs als dat betekent dat je anders een markt verliest?”

Sjanghai

Het gegevensgaarpunt in Sjanghai zit in een grijs torengebouw in het Jiadindistrict. Op een groot scherm daar zijn stippen te zien, elk staat voor een E-auto die in de regio rondrijdt. Klik op zo’n stip en je krijgt een getal te zien dat dat voertuig thuisbrengt, het model, de afgelegde afstand en de stand van de batterijen. In Sjanghai hebben we het dan over ruim 200 000 auto’s, voornamelijk personenauto’s. “We voorzien de overheid van een hoop gegevens om haar te helpen het beleid en de planning te verbeteren”, zegt Xiaohua Ding, adjunctdirecteur van het centrum.

Die aantallen zullen alleen maar groeien. Het vorig jaar was 2,6% van het aantal verkochte auto’s elektrisch. In 2025 is de verwachting dat dat aandeel tot 20% zal zijn toegenomen. China zet stevig in op de elektrische auto (die dan weer hun energie krijgen van kolencentrales. Tel uit je winst. Volgens de burgerrechtenorganisatie Human Rights Watch wordt de burger in China totaal niet beschermd tegen spionage. Privacy is in China een onbekend begrip.
Ding houdt vol dat die gegevensoverdracht helemaal niks met het bespioneren van burgers te maken heeft, hoewel die wel degelijk gedeeld kunnen worden met de Chinese veiligheidsdiensten. Zijn centrum zou geen gegevens doorgeven aan de politie of het OM. Om te weten te komen van wie de auto is zou hij naar de fabrikant moeten gaan, maar het zou voor de Chinese inlichtingen- en politiediensten een koud kunstje moeten zijn eigenaar en auto te koppelen. De fabrikanten conformeren zich immers ‘netjes’ aan de plaatselijke wetten.
Volgens Ding zou de overheid voor het bespioneren van zijn burgers zijn centrum niet nodig hebben. Het zou volgens hem niet mogelijk zijn om met de gegevens die zijn centrum verzamelt auto en eigenaar te koppelen.

Mobiel

“We moeten die gegevens aanleveren”, zegt Jochem Heizman, baas van Volkswagen China. Hij zegt dat hij niet kan garanderen dat die niet gebruikt worden voor bespionering, maar de persoonsgegevens krijgen de Chinezen volgens hem niet. “Het gaat inderdaad om de locatie van de auto, maar niet wie daar in zit. Er is geen principieel verschil tussen in een auto zitten of met een mobiel in een winkelcentrum lopen.” Kortom: niks aan de hand.

In zijn algemeenheid is voor de autofabrikanten de Chinese markt te aantrekkelijk om die te laten lopen voor zoiets ‘onbenulligs’ als privacyschending. Sommige fabrikanten stellen de kopers van E-voertuigen op de hoogte te stellen, maar dan blijkt die informatievoorziening op zijn minst erg gebrekkig te zijn. Slechts weinig eigenaars weten dat er gegevens worden verstrekt aan de Chinese overheid.

Bron ABC News

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.