Kaspersky Lab mag niet meer op Twitter adverteren

Evgeni Kasperski

Jevgeni Kasperski

Jevgeni Kasperki, baas en oprichter van de van oorsprong Russische veiligheidsfirma, beklaagt er zich in een open brief over dat Twitter zijn bedrijf als adverteerder in de ban heeft gedaan. De Amerikaanse overheid had al eerder beveiligingsprogramma’s van Kaspersky Lab uit de regeringskantoren laten verwijderen. Het bedrijf zou, al of niet vrijwillig, samenspannen met de Russische geheime diensten. Voor Twiiter is het ondernemingsmodel van Kaspersky Lab onverenigbaar met zijn eisen aan adverteerders.
Twitter beloofde het nepnieuws tegen te gaan dat de Russen zouden verspreiden. Honderden nepprofielen werden verwijderd. In één beweging werd het Kaspersky Lab ook onmogelijk gemaakt nog langer via Twitter te adverteren. Het ondernemingsmodel zou niet stroken met wat Twitter aaanvaardbare reclame vindt.
“Kaspersky Lab beschouwt deze actie (…) als tegenstrijdig met de principes van Twitter over de vrijheid van meningsuiting”, stelt Kaspersky Lab in een verklaring. Russische trollen zouden hebben huisgehouden op de sociale media. Overheden eisen van techbedrijven dat ze maatregelen nemen, zich kennelijk niet bewust dat dat meteen een roep om censuur is. Wat is acceptabel en wie/wat bepaalt dat?
De EU bemoeit zich ook al met het opgeklopte fenomeen nepnieuws, alsof dat een nieuw fenomeen is. Dit zijn heel kwalijke ontwikkelingen. Overheden horen niet te bepalen wat echt en wat niet echt nieuws is.

Actie

Gehoorzaam of beducht kwam Twitter dan ook in actie nadat er in de VS onrust over de Russische ‘aanvallen’ was ontstaan. Dan zijn natuurlijk ook in Rusland gevestigde bedrijven verdacht. Bewijzen hoef je niets. Kaspersky Lab heeft herhaaldelijk betoogd dat het niets met de Russische geheime diensten te maken heeft, maar wie gelooft er nou een Rus?

Voor Twitter is het door Kaspersky Lab gehanteerde ondernemingsmodel onverteerbaar. “Kaspersky Lab mag gewoon van onze diensten gebruik blijven maken, overeenkomstig de regels van Twitter”, laat het medium weten. Twitter haalde er uitspraken van het Amerikaanse ministerie van binnenlandse veiligheid bij, die beweert dat het Russische bedrijf banden heeft met Russische inlichtingendiensten.

Het Russische bedrijf zegt hoe dan ook dit jaar niet meer te zullen adverteren via Twitter, ook al wordt de ban opgeheven. Het geld dat daarvoor gereserveerd was gaat naar de Amerikaanse digitale-rechtenbeweging, de Electronic Frontier Foundation. Die post is overigens niet bijster indrukwekkend. In 2017 adverteerde Kaspersky Lab voor nog geen 90 000 euro op Twitter.

Bron: CNet

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.