De meeste wagens die na 2006 gebouwd zijn hebben een of meer systemen waarmee informatie over het rijgedrag wordt vastgelegd. In België heeft de politierechtbank van Veurne nu gegevens van die ‘zwarte doos’ gebruikt in een zaak over een dodelijk verkeersongeluk. De bestuurster van de auto in kwestie, een Volvo, wist niets van zo’n systeem. Zij was verdachte in de rechtszaak.
Volgens Stef Willems van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) weten autobezitters vaak niet dat hun wagen met zo’n ‘verklikker’systeem is uitgerust. “Voor alle duidelijkheid: een zwarte doos in een wagen valt in de meeste gevallen niet te vergelijken met die van een vliegtuig: een apart apparaat dat alle bewegingen en gegevens opslaat. Bij een auto gaat het om een veelheid aan systemen en toestelletjes, die ofwel de informatie in de wagen opslaat, ofwel doorstuurt naar de cloud.”
Iedere auto met een boordcomputer, uitgerust is met botsballonnen of een ABS-remsysteem gebruikt, heeft zoiets als een ‘zwarte doos’. Dan gaat het om auto’s die na 2006 zijn gebouwd. Die registreert, afhankelijk van de programmatuur, telkens andere informatie zoals snelheid en afgelegde afstand, of de gordels worden omgedaan of de stootkracht van een botsing. “In de toekomst bestaat de kans wel dat elke auto een apart apparaatje krijgt, dat alles op één plek opslaat, zoals reeds verplicht in Amerika”, zegt Willems. De EU heeft besloten dat vanaf 2020 alle auto’s een dergelijk systeem moeten hebben.
Bron: De Standaard