Op geld beluste Google breekt belofte privacy

Google-logoGoogle heeft altijd gesteld dat het nooit persoonlijke informatie uit, bijvoorbeeld, Gmail-berichten, zou combineren met zijn gegevens over het surfgedrag van gebruikers. Tot deze zomer. Het bedrijf heeft die belofte nu gebroken, schrijft ProPublica. Dat kun je natuurlijk verwachten van een bedrijf dat groot is geworden door het verkopen van informatie en die informatie is de gebruiker en zijn/haar gewoontes. Idee is natuurlijk nog meer geld te verdienen dan het bedrijf nu al doet.
Je kunt die koppeling wel voorkomen door naar Activiteitsopties bij de gebruiksinstellingen te gaan. Op deze pagina kunt je ook andere privacygevoelige instellingen bewerken. De andere gegevens waar Google over beschikt komen van Googlebedrijf DoubleClick. Dat gebruikt koekies om het webgedrag van gebruikers bij te houden op ruim de helft van de miljoen populairste webstekken. DoubleClick kijkt naar ‘meer dan honderd’ dingen zoals aangeklikte koppelingen, de locatie van de gebruiker en zijn koopgedrag. toegespitst
advertentieprofiel te maken. Google benadrukt in een reactie aan ProPublica dat het op dit moment informatie nog niet op deze manier koppelt.
Met de wijziging in juni verbreekt Google een belofte die oprichter Sergey Brin deed toen het DoubleClick in 2007 kocht voor € 2,8 miljard: Privacy is Googles eerste prioriteit wanneer we nieuwe soorten advertenties overwegen.
Bestaande Google-gebruikers konden enige tijd terug de wijziging al accepteren door een vinkje te zetten bij een generieke melding dat Google ‘een paar nieuwe functies’ aanbiedt. Dit is ook achteraf nog aan te passen. Daarbij was het ook mogelijk om de voorwaarden niet te accepteren: dan verandert er niks. Bij nieuwe gebruikers zijn gebruiksinstellingen automatisch zo ingesteld dat de gegevens gecombineerd worden. Het blijft oppassen met Google. Begin alvast met het schrappen van je Gmail-@dres.

Bron: de Volkskrant

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.