China blokkeert GMail

GMail-logoHet lijkt er op dat de Chinese regering het onmogelijk heeft gemaakt dat inwoners van China gebruik maken van de e-postdienst van Google via Apple Mail of Microsoft Outlook. Dat werd populair nadat China eerder GMail had proberen te blokkeren. De blokkade begon op vrijdag en heeft veel kwaad bloed gezet in China. Gegevens van de webreus laten zien dat sedertdien het elektronische verkeer tussen Google en China volledig is stilgevallen.
Niet alleen de gebruikers in China zijn ontriefd door de overheidsblokkade. Het schijnt dat sommige buitenlandse bedrijven in dat land gebruik maken van GMail. Via VPN, een virtueel privénetwerk, is GMail nog wel bereikbaar. Daarmee omzeilt een gebruiker de Chinese censuur, alhoewel die Chinezen daar ook een stokje voor willen steken. Ook Facebook heeft last van de groeiende neiging van de Chinese overheid greep te krijgen op het ‘wereldwijde web’. LinkedIn, het beroepsnetwerk, is met een Chinese versie gekomen, maar moest er in toestemmen dat de Chinese censor mee kan lezen (en niet alleen maar lezen). Bij Microsoft of Yahoo schijnt niets bijzonders aan de hand te zijn.
De Chinese overheid staat toe dat buitenlandse webbedrijven de Chinese markt betreden, maar alleen middels plaatselijke ondernemingen. Google heeft dat altijd geweigerd en zou daarom nu ook het doelwit zijn van de jongste blokkade. De zoekmachine van Google wordt al jaren gehinderd omdat Google de zoekresultaten niet wenst te filteren. De directe toegang tot GMail is in China al sedert 4 juni jl., de 25ste verjaardag van de opstand op het Plein van de Hemelse Vrede in 1989. Google lijkt in China een heldenrol te spelen (en te sneven),. maar we moeten niet vergeten dat Google een bedrijf is dat groot is geworden door het opvissen van gegevens uit je GMail-berichten en aan het doorverkopen van die informatie…

Bron: New York Times

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.