Google is op zoek naar een opvolger van dat vermaledijde koekie, zonder dat het bedrijf daarmee zijn adverteerders te kort doet, zo meldt de New York Times. Hoe dat er precies moet uitzien is nog niet helemaal duidelijk. De krant voert een anonymus op die praat over een anonieme identificator die zou worden gekoppeld aan Chrome, de webbrauzer van Google. De webreus gaat op zoek omdat zijn klanten, de adverteerders, vrezen dat er alternatieven voor koekies zullen worden bedacht en dat pogingen om tot standaardisering te komen grandioos zijn mislukt. Zo staat de webrauzer van Apple, Safari, koekies van derden (vaak commerciële bedrijven) niet toe en is ook de andere veelgebruikte webrauzer van Mozilla (Firefox) driftig aan het timmeren aan een verdedigingslinie tegenover die klerekoekies. Gelukkig voor de adverteerders gebruiken apps op de slimtels geen koekies
Apple maakte het idee van een anonieme identificator populair als onderdeel van zijn iPhone-besturingssysteem, om adverteren mogelijk te maken. Zo’n systeem zou de adverteerder op het web dezelfde voordelen geven als koekies, aldus de krant, maar de gebruiker kan dat systeem makkelijker uitzetten of een andere identiteit aannemen.
Google heeft er alle baat bij zijn adverteerders te gerieven. De reus zou 41% van alle digitale reclameinkomsten opstrijken (ik neem aan in de VS; as) en Chrome is een populaire webrauzer. Zo’n nieuw anoniem volgsysteem zou ook Google als bedenker geen windeieren leggen. Vooralsnog spreekt de onderneming zich niet uit: de kool (=gebruiker) en de geit (=de adverteerder) moeten gespaad worden. “We geloven in technologische verbeteringen die de beveiliging van gebruikers vergroot en het web economisch rendabel houdt”, meldt het bedrijf. “Wij en andere bedrijven hebben op dit terrein ideeën, maar die verkeren nog in een vroeg stadium.” Voorlopig zitten we dus nog wel vast aan die klerekoekies.
Bron: New York Times