Misschien heeft het te maken met de successen die, onder meer, de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA heeft bij het analyseren van grote hoeveelheden gegevens (Big Data of databerg). Hoe het ook zij, volgens het Franse dagblad Le Monde gaan steeds meer bedrijven er toe over om gegevens die ze in beheer hebben te verkopen. Vooralsnog, zo verzekeren de betreffende bedrijven, gaat het om geanonimiseerde gegevens, die niet tot personen zouden zijn terug te herleiden. Zo houdt de bank Barclays zich het recht voor vanaf oktober 2013 die zogenaamd geaggregeerde gegevens met banktransacties en gegevens van mobiel telefoonverkeer aan derden te verkopen. Volgens de Britse krant The Telegraph hebben de klanten niet de mogelijkheid te weigeren. Ze krijgen wel de mogelijkheid de verkoop van hun, geanonimiseerde, belgegevens te blokkeren.
Ook in Frankrijk proberen bedrijven hun gegevens te gelde te maken. Het Franse bedrijf SFR kreeg in april de innovatieprijs Big data voor de aankondiging (niet-persoons)gegevens te gaan verkopen. In Groot-Brittannië is een consortium opgericht, Weve genaamd, dat tot doel heeft gegevens aan derden te verkopen.
Bedrijven hebben euro-tekens in de ogen gekregen, kennelijk. Ze beklemtonen alle dat het om geanonimiseerde gegevens gaat, maar eerdere berichtgeving heeft laten zien dat het vaak niet heel erg moeilijk is om de zogenaamd anonieme gegevens te herleiden tot personen. De New York Times had, bijvoorbeeld, weinig moeite de naam van gebruiker 4417749 te achterhalen op basis van zoekopdrachten die de gebruiker, het bleek een oudere vrouw te zijn. op internet had ingegeven. Uit ander onderzoek is gebleken dat ook geanonimiseerde metadata van mobiel telefoonverkeer, vrij sinpel te herleiden is tot personen.
Bron: Le Monde