Amerika, dat heeft het NSA-schandaal maar weer eens aangetoond, is vaak ons voorland. In dat land van de onbegrensde mogelijkheden bleek deze week, heeft een winkelketen voor opschudding gezorgd door zijn vindingrijke klantvolgsysteem. Niet alleen werd met camera’tjes bekeken hoe de klant zijn weg door de winkel zocht, maar ook werd geprobeerd het wifi-signaal van de slimtel van de klant op te pikken om een specifieke klant te kunnen volgen, zo meldt De Volkskrant. Met de ‘identiteit’ van het mobieltje in combinatie met de kassa-aanslag is nu ook te traceren of die klant ook daadwerkelijk iets gekocht heeft. Via bordjes liet de keten weten wat ze aan het doen waren. Na een half jaar staakte de winkelketen de proef omdat de klanten bleven mopperen.
Camera’s zijn inmiddels gemeengoed, maar de truc met de slimtels is weer een extra dimensie aan de grote honger naar ‘kennis’ van allerlei bedrijven en overheidsinstellingen, zoals de NSA. Die hangen nu nog meestal zichtbaar in de winkel, want in de eerste plaats bedoeld om winkeldiefstal tegen te gaan. Met de Eye See van de Italiaanse etalagepoppenfabrikant Almax, kan de winkelier, bijvoorbeeld, via het etalagepoppenoog de klant helemaal ‘determineren’, de dief zowel als de gewone klant. Hoeveel vrouwen kwamen er, hoeveel negers, hoe oud ongeveer enzovoorts. Het wachten is dan natuurlijk op herkenning van de klant (al of niet met goede bedoelingen). De volgende Eye See-uitvoering is al voorzien van een microfoon, waarmee gesprekken kunnen worden opgenomen en geanalyseerd. De glazen maatschappij krijgt steeds meer vorm.
In Nederland zullen deze dingen niet gauw worden toegepast, laat de Volkskrant een deskundige zeggen. Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens, de nationale privacywaakhond, zijn etalagepoppen met cameraogen of apparaten die slimtels localiseren niet verboden, zolang de verzamelde gegevens maar geanonimiseerd zijn en de winkelier het zijn klanten vertelt.
Bron: De Volkskrant