Avast zou persoonsgegevens doorverkopen

Jumpshot voor al Uw webinfo

Avastdochter Jumpshot (sprongschot) verkoopt de verzamelde gegevens (afb: jumpshot.com)

Volgens een onderzoek van Motherboard en PCMag zou antivirusbedrijf Avast gegevens van het webgedrag van gebruikers via een dochterbedrijf doorverkopen aan derden. Inmiddels heeft Avast aangekondigd het verzamelen van die gegevens te staken en het dochterbedrijf Jumpshot te liquideren.
Ach ja, wat is gratis? Als je gebruik maakt van de gratis antivirusprogramma’s van Avast dan kan het zo maar zijn dat gegevens van je webgedrag bij derden terechtkomen. Die progjes worden door honderden miljoenen mensen gebruikt. Al je zoektochten op het web, je kliks, aankopen kunnen dan bij geïnteresseerde bedrijven terechtkomen. Klanten zijn Google, Yelp, Pepsi, Microsoft enzovoort.  Volgens Avast zouden de gegevens geanonimiseerd zijn, maar uit de verzamelde gegevens zouden de gebruikers zijn te ‘reconstrueren’.

Avast was el eerder over de schreef gegaan. Dat deed het bedrijf via een extensies voor webrauzers van Google, Mozilla en Opera. Toen dat eenmaal bekend werd werden de AVast-extensies ‘verbannen’ door de makers van die programma’s.  Het lijkt er op dat Avast nu die informatie verzameld via zijn antivirusprogramma’s en dat  het die verkoopt via dochter Jumpshot. Overigens krijgen gebruikers van de jongste versies van Avast-programma’s wel de kans om al of niet in te stemmen met het verzamelen van die gegevens. Bij anderen komt die pas naar een paar weken in beeld.

Bron: Futura-Sciences

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.