Op cnet.com vertelt CNet-verslaggever Alfred Ng zijn wederwaardig-heden met het sluiten (deactiveren) van zijn Facebookprofiel(en). Dat bleek vergeefse moeite. Facebook bleef de gedeactiveerde toch volgen. Zijn verhaal.
Het afgelopen jaar wilde Ng zijn aanwezigheid op het netwerk van smoelenboek tot een minimum beperken. Hij dacht dat het sluiten van zijn profiel Facebook ervan zou weerhouden zijn doen en laten op het web te volgen. Niet dus. Hij maakte een nieuw profiel aan dat hij zo weinig mogelijk gebruikt en hij verwijderde Facebook van zijn telefoon. Vanaf januari deactiveerde hij zijn nieuwe profiel elke keer als ie het bekeken had voor een cursus. Hij dacht zo de gegevens te beperken die het smoelenboek over hem verzamelde, maar hij moest constateren dat hij zich die moeite had kunnen besparen. Zelfs als een profiel gedeactiveerd is, blijkt Facebook gevens van je verzamelen over je webgedrag, alsof er niks gebeurd is.
Facebook zegt alleen alle gegevens te verwijderen als je je profiel volledig wist. Na deactivering zou je je kunnen bedenken en dan is het handig dat je (oude?) gegevens er nog zijn, aldus het bedrijf. Facebook legt uit dat deactivering niet hetzelfde is als het wissen van je profiel, maar vertelt verder niets over het verzamelen van gegevens tijdens deactivering.
“De meeste mensen verwachten dat er in die periode minder of geen gegevens worden verzameld”, zegt Gabriel Weinberg van de niet-volgende zoekmachine DuckDuckGo. “Deactiveren betekent het stoppen van de activiteit en je verwacht dan niet dat de wielen blijven draaien.”
“Vanuit het oogpunt van de consument is dat nogal teleurstellend”, zegt Kathleen McGee, voormalig hoofd van het internetbureau van de aanklager in de staat New York en tegenwoordig werkzaam bij een advocatenkantoor.
Niets geleerd
Het lijkt er op dat Facebook niets geleerd heeft van de miskleun in de affaire Cambridge Analytica, waarbij dat bedrijf vrij toegang had tot gegevens van honderden miljoenen Facebookers zonder dat die daarvan weet hadden (laat staan toestemming voor gegeven). Dat heeft veel Facebookers toch enigszins kopschuw gemaakt, maar heeft de inkomsten van Facebook overigens niet nadelig beïnvloed (integendeel).
Facebook vergaart zo veel mogelijk gegevens ook al ben je als Facebooker uitgelogd of zelfs helemaal geen ‘lid’ van smoelenboek. Allerlei bedrijven en toepassingen sturen gegevens naar Facebook onder meer via de de deelknop op webpagina’s. Die deelknop staat op 275 miljoen webpagina’s. Met de zo verzamelde gegevens kunnen adverteerders zien waar je belangstelling voor hebt getoond.
Ook als je geen Facebooker bent dan kun je geïdentificeerd worden via je gegevens van je webprog en je reclame sturen gebruikmakend van het Audience Network.
Volgens Faceboek is deactivering nooit bedoeld als manier om je gegevens te beschermen; wel tegenover andere Facebookers. Die krijgen dan je profiel niet meer te zien. Dan ben je onzichtbaar voor elke internetter, behalve voor Facebook. Als je wilt dat Facebook geen gegevens over je verzamelt dan kun je maar het beste je profiel helemaal verwijderen, al blijkt dat, zoals net gezegd, geen garantie. Dan krijg je 30 dagen bedenktijd. Ook dan blijft Facebook gegevens verzamelen. We hebben de beer zelf geschapen en nu zullen we die weer in zijn hok moeten zien te krijgen…
Bron: CNet